Zeeuwse installatiemonteurs leggen 4 september werk neer voor cao Metaal & Techniek

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 03 september 2019

Installatiemonteurs en metaalbewerkers uit Zeeland staken woensdag 4 september voor een goede cao Metaal & Techniek. Leden van FNV Metaal leggen voor 24 uur het werk neer bij onder andere Engie, TMS, Spie, CroonWolter&Dros en Euro-Mit Staal.

FNV eist een loonsverhoging van 5% voor de nieuwe cao, maar ook een recht op het generatiepact. Dat is een afspraak waarbij ouderen korter kunnen werken om hun pensioen te kunnen halen, terwijl jongeren vast in dienst worden genomen.

Zo’n tweehonderd stakers vanuit Zeeuws-Vlaanderen, Walcheren, Noord- en Zuid Beveland worden verwacht op de stakingsbijeenkomst in Sluiskil. Marry van der Stel, bestuurder FNV Metaal: ‘In Zeeland is sprake van een nijpend personeelstekort in de technische sector. De klaagzang van de werkgevers hierover wordt bevestigd door de cijfers van het CBS. Je zou toch denken dat juist dan de sector er alles aan moet doen om aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden af te spreken voor jong én oud. Voor de jongeren het afschaffen van het jeugdloon, zodat de instroom wordt gestimuleerd, voor ouderen geen verslechteringen in ontziemaatregelen én het recht om gebruik te mogen maken van het generatiepact zodat het pensioen werkend gehaald kan worden. En uiteraard voor iedereen een loonsverhoging die substantieel hoger is dan de inflatie.’

De cao Metaal & Techniek geldt voor ruim 300.000 medewerkers uit de installatiebranche, isolatie, metaalbewerking, carrosserie en goud- en zilvernijverheid. Behalve de looneis van 5%, strijdt de FNV ook voor een betere balans tussen werk en privé, afschaffing van jeugdschalen en concrete maatregelen voor duurzame inzetbaarheid. Ook moet de VPL-premie (premie voor vroegpensioen en levensloop) beschikbaar blijven voor de pensioenregelingen. Ook daar is tijdens de onderhandelingen geen enkele garantie voor gegeven.

Actie-informatie

Wie: zo’n 200 Zeeuwse metaalstakers van o.a. Engie, TMS, Spie, CroonWolter&Dros, Euro-Mit Staal
Waarom: voor een goede cao Metaal & Techniek
Waar: Sluiskil, ’t Meulengat, St. Elisabethlaan 49
Wanneer: 4 september 2019. Inschrijving stakers van 07.00 uur tot 09.00 uur, kort programma van 8.00 uur tot 8.30 uur.