Goed sociaal plan voor reorganisatie Voestalpine hoogste prioriteit

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 23 september 2019

Bij Voestalpine (Polynorm) in Bunschoten vervallen op termijn 116 arbeidsplaatsen, voornamelijk bij ondersteunende afdelingen. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt aan het personeel, de ondernemingsraad en de vakbonden.

Murat Sekercan, bestuurder FNV Metaal: ‘Een verschrikkelijke klap voor het personeel dat met hart en ziel hier al jarenlang werkt. Deze reorganisatie en vooral de omvang, komt voor ons onverwacht. Het personeel moet zo snel mogelijk zekerheid krijgen en de gevolgen moeten worden opgevangen in een goed sociaal plan.’

De hele automotive-industrie gaat momenteel door een moeilijkere tijd. Als leverancier aan de automotive merkt ook Voestalpine de gevolgen. Met de vakbonden heeft het bedrijf al in het voorjaar en in de zomer overlegd over een sociaal plan, maar de directie wilde geen afspraken maken. Sekercan: ‘Tijdens de onderhandelingen over het sociaal plan wisten we nog niet van deze reorganisatie. Wij zetten in op een goed sociaal plan om zoveel mogelijk naar ander werk te begeleiden en fatsoenlijke vergoedingen voor wie zijn werk verliest. Ons voorstel voor een sociaal plan sturen we nu opnieuw naar de directie, met daarin redelijke wensen en verwachtingen van de werknemers. Het sociaal plan hoeft niet te wachten tot het gesprek tussen de FNV en de directie op 10 oktober. Hoe eerder duidelijkheid en zekerheid, hoe beter.’

Bij Voestalpine (voorheen Polynorm) in Bunschoten werken 950 werknemers.