Akkoord over verlenging pensioenregeling Metaal

Vroegpensioenpremie blijft volledig beschikbaar

Door Redactie 17 september 2019

Afgelopen maand onderhandelden we opnieuw met de werkgevers in de Metaal over verlenging van de pensioenregeling voor de Metalektro en Metaal & Techniek (inclusief Motorvoertuigen). Het is ons gelukt om met de werkgevers tot een akkoord te komen: de huidige pensioenregeling wordt met 3 jaar verlengd.

3 jaar verlenging vroegpensioen in de Metaal

Pensioenregeling liep af

Zoals je waarschijnlijk wel weet, sloten wij in juni een nieuw pensioenakkoord met de werkgevers en het kabinet. Dit betekent dat er nieuwe regelingen en wetten gaan komen. Het zal alleen nog een tijd duren voordat die klaar en van kracht zijn. Maar: de huidige pensioenregeling voor de Metalektro en Metaal & Techniek (inclusief Motorvoertuigen) loopt eind 2019 af. Zolang het pensioenakkoord nog niet uitgewerkt is, moesten we ons inzetten om de huidige pensioenregeling in de Metaal te verlengen, want dat gaat niet automatisch. Hiervoor zijn afspraken met werkgevers nodig.

Werkgevers blijven vroegpensioenpremie betalen

Om de pensioenregeling op niveau te houden, is het keihard nodig dat de werkgevers de vroegpensioenpremie (VEP- of VPL-premie) volledig beschikbaar houden voor de pensioenregeling. Dat was dan ook onze belangrijkste eis: dat deze werkgeverspremie niet in de zakken van werkgevers verdwijnt, maar zou worden toegevoegd als premie voor ons pensioen.

We hebben de huidige pensioenovereenkomst met 3 jaar verlengd tot en met 2022. De werkgevers in de metaal blijven de vroegpensioenpremie betalen. De vroegpensioenpremie wordt aan premie van de pensioenregeling toegevoegd.

Voor de Metalektro betreft de (VEP-) premie 3,71 % van de pensioengrondslag en voor de Metaal & Techniek en Motorvoertuigen bedraagt de (VPL-)premie 5,78% van de pensioengrondslag.

Uitwerken van nieuwe pensioenwetten

Door de druk van onze leden gaven de werkgevers op het laatste moment toe en konden we deze overeenkomst sluiten. Dat betekent dat acties van de baan zijn. Wij gaan nu aan de slag met het uitwerken van de nieuwe pensioenwetten en daarna met het ‘ombouwen' van onze pensioenregeling naar deze nieuwe wetten. Natuurlijk overleggen wij met jou en jouw collega’s over wat er in die nieuwe pensioenregeling moet komen. Houd daarvoor jouw mailbox en deze site in de gaten.