Landelijke stakingsdag op 28 juni voor hoger loon Metaal & Techniek

Hoger loon en recht op generatiepact komt niet vanzelf

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 19 juni 2019

De werkgevers uit de metaal en techniek zijn niet ingegaan op de eisen uit het ultimatum van FNV Metaal voor een goede cao. Op 28 juni zal daarom voor 24 uur gestaakt worden door het hele land door leden van FNV Metaal en CNV Vakmensen. Stakers kunnen zich op negen plaatsen inschrijven. In Rotterdam, Eindhoven en Leeuwarden worden de meeste stakers verwacht.

Jacqie van Stigt, bestuurder FNV Metaal: ‘Hogere lonen komen er niet vanzelf. Opnieuw moeten we staken voor fatsoenlijke loonsverhogingen in de metaal. De werkgevers in de metaal en techniek hebben een grote kans laten lopen door niet op het ultimatum in te gaan. Daarom moeten de metaalwerkers helaas toch weer de straat op. Voor een goed loon, een generatiepact om het werk vol te houden en voor een aantrekkelijke sector.’

FNV Metaal vindt het ongelofelijk dat er een waarschuwingsstaking nodig is in een sector met een schreeuwend tekort aan vakkrachten. Maandag 17 juni verliep een FNV-ultimatum aan de werkgevers. De eisen: 5% loonsverhoging, het generatiepact als recht, zodat werknemers niet afhankelijk zijn van de welwillendheid van hun werkgever om minder te werken om gezond hun pensioen te halen.

Andere onderwerpen voor de cao zijn een betere balans tussen werk en privé, afschaffing van jeugdschalen en concrete maatregelen voor duurzame inzetbaarheid. Ook moet de VPL-premie (premie voor vroegpensioen en levensloop) beschikbaar blijven voor de pensioenregelingen. Ook daar is tijdens de onderhandelingen geen enkele garantie voor gegeven.

Voor jongeren wil FNV Metaal dat jonge instromers perspectief hebben op zeker werk, met ontwikkelmogelijkheden, goede begeleiding en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. Ondanks het schreeuwende tekort aan goed gekwalificeerd technisch personeel, krijgen jonge werknemers flexcontracten en verlaten daardoor voortijdig de sector. Oudere werknemers moeten door concrete en harde afspraken gezond, gemotiveerd en productief hun pensioenleeftijd kunnen halen.

De cao Metaal & Techniek geldt voor ruim 300.000 medewerkers uit de installatiebranche, isolatie, metaalbewerking, carrosserie en goud- en zilvernijverheid.

Actie-informatie

Op 9 plaatsen worden stakers geregistreerd voor hun 24-uursstaking op 28 juni. Journalisten zijn van harte welkom:
-    Rotterdam, Maasgebouw-De Kuip, Van Zandvlietplein 1
Inschrijving stakers van 7.00 tot 10.30 uur. Programma met sprekers van 8.00 tot 9.00 uur (met o.a. Jacqie van Stigt, bestuurder FNV Metaal en 1e onderhandelaar).
-    Eindhoven, Wim van Doorne Muziekkiosk, Alberdingk Thijmlaan 1
Inschrijving stakers van 10.00 tot 12.30 uur. Kort programma met sprekers (o.a. metaalwerkers)
-    Leeuwarden, De Fabriek, James Wattstraat 4
Inschrijving stakers van 8.00 tot 9.00 uur. Kort programma met sprekers (o.a. Petra Bolster, FNV Metaal/onderhandelaar en metaalwerkers)
-    Alkmaar, Kaaspakhuis FabLab, Pettemerstraat 15.
Inschrijving stakers van 7.30 tot 10.30 uur
-    Amersfoort, Vakbondscentrum FNV Amersfoort, Stadsring 47