Ongeruste werknemers van voormalig Citroën Dijkstra melden zich bij FNV Metaal

Kom naar een kantinebijeenkomst

Door Redactie 17 mei 2019

Wensink Automotive heeft per 1 januari 2019 de Dijkstra Auto Groep (Dijkstra) overgenomen. Volgens Wensink heeft dit geen juridische consequenties. Maar FNV heeft inmiddels diverse signalen ontvangen dat de overname negatieve gevolgen heeft voor de adv-aanspraken van werknemers die voorheen werkzaam waren bij (Citroën) Dijkstra.

FNV Metaal meent dat de wijzigingen die zijn, of zullen worden doorgevoerd in strijd zijn met de cao en voorts dat het gaat om een éénzijdig wijziging van arbeidsvoorwaarden. Er zijn zelfs werknemers, zo heeft FNV begrepen, die te horen hebben gekregen dat zij in het vervolg geen recht meer hebben op adv.

Wat is in de CAO bepaald?

In de CAO is vrij vertaald voor voltijdsmedewerkers bepaald dat er sprake is van een 38-urige werkweek en dat je adv-uren opbouwt als je meer uren per week werkt. Een werknemer die 40 uur per week werkt, bouwt op die manier 13 adv-dagen per jaar op.

Wat doet Wensink?

Wensink heeft besloten om voor iedereen, dus ook de werknemers die voorheen werkzaam waren bij Dijkstra, een 37,75-urige werkweek in te voeren. Dit betekent 15 minuten minder werken per week, maar gaat ten koste van het aantal vrij opneembare adv-dagen. Bij een voltijdsmedewerker gaat het om 8 adv-dagen. De wijziging van arbeidsduur gaat ook ten koste van de mogelijkheid om adv-uren desgevraagd uit te laten betalen door de werkgever. Kortom: een behoorlijke ingreep met mogelijk heel wat negatieve gevolgen.

FNV Metaal krijgt ook signalen dat er op andere arbeidsvoorwaarden aanpassingen worden gedaan, of in het verschiet liggen die niet door de beugel kunnen. FNV Metaal heeft bijvoorbeeld signalen gekregen dat Wensink voornemens is om 'salarisplafonds' in te voeren waardoor medewerkers er financieel flink op achteruit dreigen te gaan.

FNV Metaal verwacht uitnodiging voor overleg

Wij hebben een brief gestuurd naar de directie van Wensink, waarin we duidelijk maken dat we aanwijzingen hebben dat de directie de CAO niet naleeft en mogelijk handelt in strijd met de Wet overgang van onderneming. We verwachten dan ook een uitnodiging voor overleg naar aanleiding van de brief.

We wachten nog op reactie, maar intussen gaan we niet stil zitten. We komen jullie in de kantine bezoeken op de volgende dagen:

• Heerenveen: dinsdag 21 mei om 12.30 uur
  • Almere: dinsdag 21 mei om 12.30 uur
  • Assen: dinsdag 21 mei om 12.30 uur
  • Emmen: dinsdag 28 mei om 12.30 uur
  • Groningen: maandag 3 juni om 12.30 uur

Heb je vragen of opmerkingen? Mail ze naar je vakbondsbestuurder Bob Hey: bob.hey@fnv.nl.