Meer dan 5.500 stakers verwacht bij Gelukkig Nieuwjaarstaking voor metalektro-cao

Door Redactie 9 januari 2019

De metaalstakingen van FNV Metaal en CNV Vakmensen gaan op volle kracht door, nu de werkgevers nog steeds geen fatsoenlijke afspraken willen maken voor de cao metalektro. Maar liefst 5.500 stakers worden verwacht bij de Gelukkig Nieuwjaarstaking op 10 januari, verdeeld over meerdere stakingslocaties.

De metaalwerkers willen een goede loonsverhoging en goede voorstellen om werk en privé te kunnen combineren, goede opleidingsmogelijkheden en afspraken over duurzame inzetbaarheid.

In de regio’s Rotterdam, Limburg, Noord-Friesland, Zwolle, Deventer, Nijmegen en Utrecht wordt 48 uur lang gestaakt, in Drenthe leggen de metaalwerkers 24 uur hun werk neer voor een goede cao. Door heel Nederland heen bundelen de metaalwerkers hun krachten om het nieuwe jaar in te gaan met een cao die de metaalwerkers verdienen en die past bij de winsten van de bedrijven..

Petra Bolster, bestuurder FNV Metaal: ‘De metaalwerkgevers willen nog steeds geen breder mandaat geven om aan hun werknemers een fatsoenlijke cao te kunnen bieden en ze komen niet verder dan 2,9% loonsverhoging per jaar. Daarom laten opnieuw de metaalwerkers van zich horen. Ik hoop dat de werkgevers stoppen met druk zetten op stakende medewerkers en in plaats daarvan hun wil om eruit te komen aan de onderhandelingstafel laten zien.’

Joost van Egmond, actieleider van CNV Vakmensen: ‘Met de acties van deze week, tegelijkertijd op meerdere plekken in Nederland, gaan we een nieuwe fase in. De acties gaan onverminderd door, nu de FME de weg compleet kwijt lijkt te zijn. We roepen de metaalbedrijven in het land op om hun verstand te gebruiken en geen spelletje met werknemers te spelen.’

De stakingen in de metaal zijn al sinds de zomer van 2018 bezig, waar al vele tienduizenden metaalwerkers aan meededen. Dinsdag bleek tijdens informeel overleg met de FME dat er nog steeds onvoldoende bereidheid is om eruit te komen. Onderdeel van de eisen van de vakbonden is 3,5% loonsverhoging per jaar, een generatiepact, zodat jongeren weer een vaste baan krijgen in de sector, terwijl ouderen gezond de eindstreep kunnen halen en hun kennis kunnen overdragen. Ook moet er een einde komen aan de doorgeslagen flexibilisering en moeten de beloning en arbeidsvoorwaarden van vaste en tijdelijke medewerkers gelijk zijn.

De cao Metalektro geldt voor ongeveer 150.000 werknemers in de grootmetaal, zoals scheepswerven, diverse VDL-bedrijven, Stork, ASML, Fokker, DAF, Siemens en Scania.

Actie-informatie

Dit bericht is aangepast. Per abuis zijn in een eerdere versie onjuiste data gemeld. De stakingen zijn 10 en 11 januari. Tevens gaat de staking bij VDL Nedcar in Born niet door in verband met een rechterlijke uitspraak.

Rotterdam:

Wie: IHC, Damen, Fokker, Prysmian, Tata Steel, FN Steel, Coatinq, ThyssenKrupp, Kone, VDL
Wat: 48-uursstaking en nieuwjaarsstakingsbijeenkomst
Waar: Maasgebouw De Kuip, Van Zandvlietplein 1, Rotterdam
Wanneer: 10 januari, 8.30 tot 10.30 uur (inschrijving stakers) Programma 10.00 tot 10.30 uur met Han Busker, voorzitter FNV, Piet Fortuin CNV

Limburg:

Wie: Bedrijven uit Midden en Zuid-Limburg: Thomas Regout, Stork Elsloo, Cox Geelen, Laura Metaal e.a.
Wat: 48-uursstaking
Waar: Sittard, Stadion van Fortuna Sittard, Milaanstraat 120.
Wanneer: 10 januari, 8.30 tot 11.00 uur (inschrijving stakers), kort programma met sprekers rond 9.30 uur

Friesland:

Wie: Bedrijven uit Noord-Friesland: Ardagh Leeuwarden, Gea Royal de Boer, Neways MTI, Stork Leeuwarden, Miedema de Wulf, Icon Yachts, Damen, De Vries Makkum, Thecla Bodewes, Kone.
Waar: De Fabriek James Wattstraat 4 8912 AR Leeuwarden
Wanneer: 10 en 11 januari staking. Inschrijving stakers: 10 januari, 7.30 tot 10.00 uur. Programma 8.15-9.00 uur. Sprekers oa Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV en Marco Hietkamp, CNV Vakmensen.

Overijssel:

Zwolle:

Wie: Scania Zwolle, Broshuis Kampen, Wartsila
Waar: Zwolle, Russenweg 5, voor de poort van Scania
Wanneer: 10 en 11 januari staking. Inschrijving stakers: 10 januari, 6.00 uur tot 10.00 uur (inschrijving stakers), tussen 8.30 en 9.00 uur sprekers

Deventer:

Wie: oa Ardagh, Bosch, Nefit, Aurubis en Gazelle
Waar: Deventer, Gotlandstraat 2 a, Vakbondshuis FNV
Wanneer: 10 januari 8.00-11.00 (inschrijving stakers), 11 januari 9.00 uur tot 11.00 uur (inschrijving stakers)

Almelo

Wie: Thales, Eaton, Cirex, VDL ETG, Benchmark
Wat: lunchactie
Waar: Almelo, Lelyweg 10, voor de poort van Benchmark
Wanneer: 10 januari, van 11.45 tot 13.00 uur

Utrecht:

Wie: Alutech, Voestalpine Polynorm, Flamco, TN, Gispen, SAB Profiel, VSH Fittings, Micro Techniek, Duyvis Wiener, Fokker Services, Otis, Kone, Schindler
Wat: 48-uursstaking en nieuwjaarsstakingsbijeenkomst
Waar: Spakenburg/Bunschoten, VV IJsselmeervogels, Sportpark De Westmaat, Westdijk 14.
Wanneer: 10 en 11 januari staking. inschrijving stakers 10 januari 8.00 tot 10.30 uur (inschrijving stakers) Programma 9.00 tot 10.30 uur met o.a. Jacqie van Stigt, bestuurder FNV Metaal.

Nijmegen:

Wie: Smit Transformatoren, Langenpac, Hyster – Yale, De Boer machines
Waar: Nijmegen, Vakbondshuis FNV, Steenbokstraat 84
Wanneer: 10 en 11 januari staking. Inschrijving stakers: 11 januari 8.00 tot 11.00 (inschrijving stakers en kort programma met sprekers)

Drenthe:

Wie: Fokker, Ardagh, VDL Wientjes, Rademakers Gieterij en Bosch
Wat: 24-uursstaking, nieuwjaarsvuurwerk en oliebollen
Waar: Theater en congrescentrum ‘De Tamboer’, Hoofdstraat 17, 7902 EA Hoogeveen
Wanneer: 10 januari, 7.30 uur tot 9.00 uur (inschrijving stakers en programma met sprekers)

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.