Kans op kerstakkoord metalektro klein: 48-uursstakingen in metaalbedrijven Groningen en Alutech en Gispen vanaf 20 december

Door Redactie 19 december 2018

De metaalstakingen van FNV Metaal en CNV Vakmensen gaan op volle kracht door, nu er nog geen zicht lijkt op een kerstakkoord voor de metalektro.

De metaalwerkers willen een goede loonsverhoging en goede voorstellen om werk en privé te kunnen combineren, goede opleidingsmogelijkheden en duurzame inzetbaarheid. Daarom staken ze in de regio Groningen/Delfzijl 48 uur lang, maar ook bij het bedrijf Gispen in Culemborg en Alutech in Katwijk. En in Veldhoven houden de medewerkers van ASML diezelfde dag opnieuw een walk-out: ze lopen 45 minuten naar buiten en daarnaast zamelen ze eten in voor de voedselbank.

Ad de Vos, bestuurder FNV Metaal: ‘Zolang de metaalwerkers geen goede cao hebben, staken ze door. Blijkbaar was het de werkgevers en hun FME nog niet duidelijk genoeg, maar de druk door middel van stakingen blijft op de ketel. Een fatsoenlijk kerstakkoord is blijkbaar te ingewikkeld, maar de vakbonden wachten nog altijd op voldoende wil en bereidheid om de metaal als sector weer positief op de kaart te zetten met een goede cao. De stakers maken dat opnieuw duidelijk door twee dagen het werk neer te leggen. Ook in het nieuwe jaar blijven ze dat doen.’

Onderdeel van de eisen van de vakbonden is een generatiepact, zodat jongeren weer een vaste baan krijgen in de sector, terwijl ouderen gezond de eindstreep kunnen halen en hun kennis kunnen overdragen. Ook moet er een einde komen aan de doorgeslagen flexibilisering en moeten de beloning en arbeidsvoorwaarden van vaste en tijdelijke medewerkers gelijk zijn.

De cao Metalektro geldt voor ongeveer 150.000 werknemers in de grootmetaal, zoals scheepswerven, diverse VDL-bedrijven, Stork, ASML, Fokker, DAF, Siemens en Scania.

Actie-informatie

Wie: Medewerkers van diverse metaalbedrijven in Groningen, Delfzijl, Hoogezand, Veendam en Appingedam, bij Alutech in Katwijk en Gispen in Culemborg.
Deelnemende bedrijven Groningen: Niestern Sander Delfzijl, Groningen Shipyard, Den Breejen, Marine Service Noord Hoogezand, GEA Groningen, Stork Technical Services, Mark Veendam, IJsseltechnologie Veendam en vele andere bedrijven.
Wat: Staking van 48 uur
Waar:
Regio Groningen: Hoogezand, Hotel Faber, Meint Veningastraat 123 (inschrijving stakers en kort programma)
Katwijk: Voor de poort van Alutech, Ambachtsweg 6
Wanneer:
Staking Groningen start donderdag 20 december om 6.00 uur en loopt tot vrijdagavond 21 december 7.00 uur, inschrijving stakers donderdag 20 december 7.00 tot 9.00 uur. Programma met sprekers start 7.45 uur.
Staking Alutech Katwijk begint woensdagavond 23.00 uur tot en met vrijdagavond 23.00 uur. Inschrijving stakers donderdag 20 december 9.00 tot 10.00 uur. Kort moment met sprekers.
Staking Gispen Culemborg: Inschrijving is woensdag 19 december rond 12.00 uur aan de poort voor de stakingen van donderdag en vrijdag. Geen apart programma.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.