Omroepwerkgevers vertellen spookverhalen over loonsverhoging

Wij vertellen het echte verhaal

Door Redactie 8 november 2023

FNV en CNV zijn het niet eens met de omroepwerkgevers over de verdeling van het beschikbare budget om het verlies van koopkracht van omroepmedewerkers te compenseren in de nieuwe cao. Werkgevers willen de koopkracht van alle werknemers verbeteren met 8,5% in 2 jaar (2023 en 2024).

Vast bedrag voor iedereen

Als alle salarissen met 8,5% worden verhoogd, wordt het verschil tussen de lage- en hoge salarisschalen nog groter. FNV en CNV hebben aangedrongen op een eerlijke compensatie voor de hoge inflatie. Wij willen dat bereiken met een vast bedrag voor iedereen. Hieronder zie je wat het effect is van 8,5% voor de verschillende salarisgroepen en wat ons eerlijke alternatief is. Dit alternatief is eerlijk omdat juist de medewerkers met de laagste inkomens het hardst getroffen zijn door de hoge inflatie.

Onze voorstellen kosten werkgevers niets extra

De omroepwerkgevers willen niet over onze voorstellen praten, terwijl het ze helemaal niets extra kost. Ze strooien nu verhaaltjes rond dat ons voorstel slecht zou uitpakken voor medewerkers met lage inkomens en medewerkers die toeslagen ontvangen. Dat is helemaal niet het geval en daarom erg kwalijk. Het zijn spookverhalen.

Een vast bedrag slecht voor toeslagen? Onzin!

Door een verhoging van de lonen kan je juist uit het systeem van toeslagen komen, mits je hier netto voldoende aan overhoudt. De samenstelling van je huishouden, evt. inkomen van evt. partner spelen daarbij een rol. Toeslagen raak je bij een hoger inkomen niet per se kwijt, ze kunnen ook lager uitvallen. In zijn algemeenheid valt er niet veel over te zeggen.

Hardheidsclausule in de cao

Met een hardheidsclausule in de cao willen we bovendien regelen dat een situatie bij een individuele werknemer wordt opgelost, mocht een verhoging van het bruto inkomen netto toch negatief uitpakken. Door centen (een vast bedrag) in plaats van procenten af te spreken profiteer je met een lager inkomen juist meer van een cao-loonsverhoging. Die lagere inkomens zijn het hardst geraakt door de inflatie omdat zij een relatief groot deel van hun inkomen kwijt zijn aan uitgaven waarvan de prijzen sterk zijn gestegen. Het brood is immers voor iedereen even duur!

Daarnaast vindt de FNV dat iedereen een leefbaar loon moet kunnen verdienen en niet afhankelijk moet zijn van toeslagen.

Een vast bedrag betekent dat je meer belasting moet betalen? Onzin!

Werkenden betalen belasting over hun inkomen uit arbeid. Dat is loonbelasting. Loonbelasting wordt ingehouden van je loon door de werkgever. Over een salaris tot €73.031 betaalt iedereen in Nederland 36,93%. Heb je een hoger loon, dan betaal je over dat wat je meer verdient 49,5%. Je gaat dus niet automatisch meer belasting betalen doordat je een vast bedrag krijgt.

Is het ongebruikelijk om een vast bedrag af te spreken? Nee, het is heel normaal!

In veel cao’s maken FNV en CNV afspraken om verlies van koopkracht te compenseren met een vast bedrag. Kijk maar eens naar de afspraken in de cao voor de gemeenten, het hoger beroepsonderwijs, etc.

Schrappen loonschaal A en B: zo komen omroepwerkgevers toch tegemoet aan wensen van FNV & CNV? Niet waar!

Loonschaal A en B in de cao zijn loonschalen die (grotendeels) lager zijn dan het wettelijk minimumloon. Daar mocht en mag sowieso geen enkele medewerker in worden geschaald. Het wettelijk minimumloon per 1 juli 2023 is €1995 bruto per maand bij 36 uur.

De informatie van werkgevers klopt dus niet. Laat je geen zand in de ogen strooien!

Hoe werkt loonsverhoging ook alweer?

Vakbonden onderhandelen met werkgevers over de loonsverhoging. Daarmee willen we in ieder geval bereiken, dat jij je koopkracht behoudt en netto niet armer wordt.

De laatste jaren kreeg je als werkende bij de omroep al weinig loonsverhoging. In 2020 kreeg je er in totaal 3,6% bij en in 2021 1,4%. In 2022 was dit 3% en in 2023 2%. De FNV vindt dit niet genoeg. De inflatie steeg naar ongekende hoogte. De loonsverhoging hoort dat te compenseren. Want de prijzen dalen niet. In deze grafiek kan je zien hoever het loon bij de publieke omroep achterloopt bij de inflatie en de gemiddelde cao-ontwikkelingen.

Doe jij mee voor eerlijke compensatie?

Dit voorstel van de omroepwerkgevers moet veranderen. Jij en je collega’s hebben recht op een eerlijke compensatie voor de hoge inflatie.

Teken de petitie

Doe mee en word lid van de FNV

Om sterk te staan bij de onderhandelingen is het belangrijk dat jij en je collega’s elkaar vasthouden. Zo geven we een helder signaal af. Dat begint met lid zijn van de FNV. Nog geen lid? Word dat dan nu.

Maak je collega lid

Al wel lid van de FNV? Nodig dan je collega’s uit om ook lid te worden. Want samen staan we sterker! Als dank ontvang jij dan 10 euro van ons. Ga naar fnv.nl/anderlidmaken.