Nieuwe cao Musea

Leden stemmen na acties in met onderhandelingsresultaat

Door Redactie 3 maart 2023

Tot 28 februari heb jij kunnen stemmen over de cao Musea 2023. 72% van de leden heeft ingestemd met het onderhandelingsresultaat. Dit onderhandelingsresultaat kwam tot stand na succesvolle acties van museummedewerkers. De nieuwe cao, met een hogere loonstijging, is hiermee een feit.

Belangrijkste afspraken

• Een cao met een looptijd van 1 januari 2023 tot 1 juli 2024.
  • Een structurele salarisverhoging van 5% per 1 januari 2023.
  • Een structurele nominale verhoging van de schalen van €100 bruto op fulltime basis, per 1 april 2023 voor de schalen 1 t/m 7.
  • Een structurele nominale verhoging van de schalen van €100 bruto op fulltime basis, per 1 juli 2023 voor de schalen 8 t/m 15.

Loonstijging

Door de combinatie van een percentuele en een nominale loonstijging (een combinatie van centen en procenten) gaan de laagste schalen 1 t/m 7 er nominaal (in euro’s) tussen de €200 en €245 per maand op vooruit. In een percentage uitgedrukt is dat tussen de 8 en 10% meer. De hoogste schalen 8 t/m 15 gaan er als effect van de nominale verhoging in percentage tussen de 6 en 8% op vooruit.

Eindbod afgewezen

In de afgelopen maanden heeft de FNV met de werkgeversdelegatie van de Museum Vereniging onderhandeld over jouw nieuwe cao. In december werden wij geconfronteerd met een eindbod van de werkgevers over de salarissen. Zij boden 5% per 1 januari 2023 en een eenmalige uitkering van €500. De leden van FNV hebben dat eindbod met een grote meerderheid afgewezen. Daarop zijn de onderhandelingen afgebroken.

Acties

FNV-leden in musea verspreid over het land zijn vervolgens in actie gekomen om te bereiken dat er snel een nieuwe, goede cao zou komen. En dit liefst op zo kort mogelijke termijn.

Beter loonbod

De acties hadden succes en begin februari zijn we weer verder gaan onderhandelen met de werkgevers. Op 9 februari hebben we een onderhandelingsresultaat bereikt met een hogere loonstijging dan in het eerdere eindbod. Hier hebben de leden mee ingestemd.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.