Lobbygesprekken met Kamerleden over flexibele contracten publieke omroep

Meer werkzekerheid nodig

Door Redactie 09 december 2021

De afgelopen periode heeft de FNV politieke partijen uitgenodigd om met ons in gesprek te gaan over de positie van omroepmedewerkers. Samen met verschillende omroepmedewerkers spraken wij met Kamerleden van SP, DENK, D66, VVD en CDA.

Plaatje het nieuw normaal is een vast contract

Steun van Kamerleden

Omroepmedewerkers doen een beroep op de Kamerleden om hen te steunen in hun eis voor meer werkzekerheid, eerlijke contracten en eerlijke tarieven bij de publieke omroep.

Medewerkers van de publieke omroep voelen zich erg onzeker over hun werk en inkomen. Zolang de politiek geen nieuwe kaders biedt, blijven de onzekere en flexibele arbeidsrelaties bij de publieke omroepen bestaan.

Juist nu is het behouden van kennis en kunde van omroepmedewerkers hard nodig om te zorgen dat de publieke omroep - die onder grote druk staat - kwaliteit kan blijven leveren en makers niet continu worden afgeleid door zorgen over bestaanszekerheid.

Voldoende en duurzame financiering

Verder dient de politiek zorg te dragen voor een voldoende en duurzame financiering, wat omroepmedewerkers in staat stelt om kwalitatief goede programma’s te blijven maken. Dit geldt dus ook voor het behoud van ervaren en/of talentvolle omroepmedewerkers, zodat deze eerder benoemde kwaliteit ook de komende jaren geborgd wordt in de organisatie.

We hebben de Kamerleden dan ook gevraagd om hier meer aandacht voor te hebben zodat de personele bezetting in de gehele productieketen van de mediasector wordt versterkt.

Politiek moet knelpunten oplossen

De Kamerleden waren heel erg geïnteresseerd in de verhalen van de omroepmedewerkers en hebben met enkele moties minister Slob verzocht om maatregelen te nemen om de knelpunten op te lossen.

Helaas hebben de moties het niet gehaald, maar de knelpunten bij de omroepen staan in ieder geval op het netvlies van de politieke partijen