Hulp gezocht voor het verbeteren van de positie van freelancers in de media in Indonesië

Wees ook grenzeloos solidair

Door Redactie 1 juni 2021

Wij zoeken leden uit de audiovisuele sector die een bijdrage willen leveren aan een internationaal project dat zich richt op het verbeteren van de positie van freelancers in de media en culturele beroepen in Indonesië.

Handen in elkaar

Gewoon goed werk voor medewerkers in de gig-economy

De Indonesische vakbond Sindikasi wil campagne voeren voor ‘gewoon goed werk/decent work’ voor medewerkers in de gig-economy. Hun doel is om een overeenkomst af te spreken met een regionale overheid over arbeidszekerheid en –bescherming van gig-werkers.

Gelijke beloning voor mannen en vrouwen

Een ander belangrijk component is dat Sindikasi zich hard maakt voor gelijke beloning voor mannen en vrouwen in de sector. Het project gaat een jaar duren vanaf 1 mei.

Uitwisseling van ervaringen

In het kader van dit project willen we vanuit FNV Media & Cultuur een aantal uitwisselingsmomenten organiseren met de collega’s uit Indonesië. In eerste instantie online, in de toekomst wellicht fysiek. Hierbij is het doel om over de grenzen heen van elkaar te leren. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen en waar kunnen we elkaar ondersteunen? Wat kunnen we leren, en hebben we ook iets te brengen qua kennis en vaardigheden over bijvoorbeeld het verbeteren van de positie van de vakbond?

Deskundigheid en ervaring

Binnen de FNV is er heel veel deskundigheid aanwezig waar gebruik van gemaakt kan worden. Vooral de kennis en ervaring die je als medewerkers bij de publieke omroep hebt is belangrijk.

Wat vragen we van jou?

• Wil jij jouw vakbondservaring bij de FNV delen met anderen en ben je bereid om van de Indonesische collega’s te leren? En wil je deze nieuwe kennis inzetten voor FNV?
  • Heb jij interesse in de internationale wereld van media maken? In gendervraagstukken? En vind jij het leuk om samen met andere FNV-leden een bijdrage te leveren?
  • Wil jij in contact komen met vakbondscollega’s van over de grens? En wil je je graag inzetten voor de FNV? Dan nodigen we je van harte uit om mee te doen.

Ben jij enthousiast? Graag je reactie vóór 7 juni

Waar zie jij raakvlakken of waar ben jij benieuwd naar? Wat is jouw motivatie? Laat het ons weten. Sluit je ook een kort cv bij? Graag ontvangen we jouw mail voór 7 juni. Reserveer ook alvast 9 juni tussen 19.30 en 20.30, dan willen we graag kennis maken, en kan je ook je vragen stellen tijdens een online meeting.

Interesse?

Stuur je mail aan andree.ruiters@fnv.nl vakbondsbestuurder bij FNV Media & Cultuur

Internationale solidariteit is belangrijk

De Nederlandse arbeidsmarkt wordt steeds internationaler en werkgevers vinden elkaar wereldwijd steeds sneller om hun handelsbelangen veilig te stellen. Dit dwingt ons als vakbeweging om ons ook mondiaal beter te organiseren om voor de belangen van werkenden op te komen.

FNV Solidariteitsfonds

Om ons internationaal sterker te organiseren vanuit de FNV bestaat onder andere het FNV Solidariteitsfonds. Vanuit dit fonds ontwikkelen de verschillende FNV-sectoren projecten om zich beter met hun collega’s van over de grens te verbinden. En zo op te komen voor gezamenlijke werknemersbelangen binnen multinationale bedrijven, wereldwijde waardeketens of solidariteit te organiseren met buitenlandse vakbondsactivisten die in dezelfde branche of sector werkzaam zijn.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.