Cao-onderhandelingen Uitgeverijbedrijf

5% meer loon, meer zekerheid en gezond naar je pensioen

Door Redactie 09 september 2019

Op 11 september starten de onderhandelingen voor je nieuwe cao Uitgeverijbedrijf. In het voorjaar hebben jij en je collega’s een vragenlijst ingevuld over wat jullie belangrijk vinden in de cao. Wij nemen jullie punten mee in het overleg met de werkgevers. Wij zetten ons in voor meer zekerheid, meer loon en een eerlijke verdeling van werk.

werkneemster uitgeverijbedrijf

Loonsverhoging van 5%

Wij merken de werkdruk stijgt, je moet meer werk doen met minder mensen. De FNV ziet dat het steeds beter gaat met de uitgeverijen. Daar mag jij ook van profiteren. Daarom stellen wij een loonsverhoging voor van 5%.

Generatiepact: X/Y/Z-regeling

Wij willen een eerlijke verdeling van werk. Zulke afspraken staan in een generatiepact. Als oudere ga je minder uren werken en haal je gezond je pensioen. En als jongere krijg je eerder een (vaste) baan. We hebben nu een jaar proefgedraaid met de X/Y/Z-regeling. Uit onderzoek blijkt dat jij en je collega’s tevreden zijn over deze regeling. Er wordt veel gebruik van gemaakt. Wij willen deze X/Y/Z-regeling houden.

Zekerheid, gelijk werk voor gelijk loon

Heb je een flexibel contract? Dan krijg je vaak minder betaald dan je collega’s. Maar eigenlijk is het een baan waarvoor je een vast contract te krijgen. Wij vinden dat flex er alleen moet zijn om drukte op te vangen. Met een flexcontract doe je hetzelfde werk als je collega's met een vast contract. En daar horen hetzelfde loon en arbeidsvoorwaarden bij.