Overheid moet publieke omroep compenseren voor schrappen reclame

portret Silvia Pilger
Door Silvia Pilger 05 juni 2019

De intentie om de publieke omroep minder commercieel te maken is goed, maar onderschat wordt dat hierdoor de Nederlandse Publieke Omroep nog afhankelijker wordt van de politiek.

Verslaggever

De afgelopen jaren heeft de publieke omroep al ruim 250 miljoen euro moeten bezuinigen. In het plan zoals dat vandaag naar buiten is gekomen, zal er dagelijks op NPO1, 2 en 3 tot 20.00 uur geen reclame meer te zien zijn, waardoor de inkomsten nog verder terug zullen lopen.

Bezuinigingen

In de afgelopen jaren is met meerdere bezuinigingsrondes gebleken dat de politiek geen betrouwbare partner is geweest voor de publieke omroep. Daarbij wordt de NPO ook in dit plan opnieuw geconfronteerd met een bezuinigingsopdracht, in een tijd dat de journalistiek al enorm onder druk staat. Juist in deze tijd moeten de kerntaken van de omroep overeind blijven en daarvoor is continuïteit van inkomsten van groot belang.

FNV bestuurder Martin Kothman: ‘Nog meer geld kan er niet vanaf zonder de kwaliteit en kwantiteit van de programma’s aan te tasten. Er zijn in de afgelopen jaren al meer dan 600 banen bij de publieke omroep verdwenen. Door de druk op begrotingen en financiering zijn de arbeidsverhoudingen bij de Publieke Omroep vergaand verslechterd. We willen dat de Publieke Omroep gecompenseerd zal worden voor het mislopen van de reclame-inkomsten. Het kan niet zo zijn dat de kijker en luisteraar van de publieke omroep en zeker ook het personeel de dupe worden van een politieke deal tussen de regeringspartijen’.

De Publieke Omroep, juist nu

Enkele weken geleden startten de NVJ en FNV de petitie “Publieke omroep, juist nu!”. Beide partijen vinden een goed toekomstplan van levensbelang en roepen minister Slob (Media) op om juist nu te investeren in de publieke omroep. Ook vragen zij aandacht voor de positie van programmamakers en ondersteunende diensten. Inmiddels is de petitie meer dan 7.000 keer ondertekend.