Waar is FNV Luchtvaart mee bezig?

portret Jan van den Brink
Door Jan van den Brink 16 juli 2021

In onze vorige nieuwsbrief hebben we gemeld dat er verkiezingen zijn voor het bestuur van de KLM ledengroep. Indien je leiding wilt geven aan de FNV ledengroep, inhoud en uitvoering wilt geven aan het vakbondswerk bij KLM, geef je dan op. Het is niet vrijblijvend, bestuurslid zijn geeft verplichtingen. Voor meer informatie zie onze vorige nieuwsbrief. Sluiting woensdag 21 juli 2021.

Deeltijders 75% platform en bagagekelder

In het cao-akkoord staat dat de 75% deeltijders platform en bagagekelder een voltijd contract zullen krijgen, uiterlijk winterrooster 2020. Door corona is de uitvoering van deze afspraak opgeschoven: eerst moeten de boventalligen weer aan de slag.

Op dit moment komt KLM op alle fronten mensen tekort. We willen daarom dat KLM nu de afspraak gaat uitvoeren. Om hieraan kracht bij te zetten, hebben wij van KLM geƫist dat deze deeltijders met ingang van 1 augustus een voltijd dienstverband krijgen. KLM heeft dit afgewezen. Wij gaan nu onderzoeken of we het juridisch kunnen afdwingen dat deze afspraak uitgevoerd wordt.

Code Rood

Leden hebben vragen gesteld over het schrappen van een verlofdag bij afwezigheid tijdens de dagen dat het KNMI code rood aangaf. In februari is dat twee keer voorgekomen.

We hebben KLM daarover destijds aangeschreven. Zij hebben laat gereageerd. Het KLM beleid is:

• Bij medewerkers die zonder bericht niet komen, wordt een MV-dag afgeschreven.
  • Aantal werknemers heeft van leidinggevende bijzonder verlof (BV) gekregen omdat zij er alles aan gedaan hebben om op hun werk te komen, maar het desondanks niet lukte.

Bij ons hebben zich destijds leden gemeld die hun uiterste best gedaan hebben om te komen maar het niet lukte en desondanks een MV-dag afgeschreven kregen. Indien deze leden hier werk van willen maken, kunnen zij zich bij ons melden dan kunnen onze juristen proberen deze MV-dag terug te krijgen. Melden via: jan.vandenbrink@fnv.nl.

3 jaar voor AOW stoppen met werk

Landelijk heeft FNV in 2019 met de overheid de afspraak gemaakt dat de boete om eerder te stoppen met werken tijdelijk wordt afgeschaft. Bij de onderhandelingen over het sociaal plan is met KLM overeengekomen dat iedere werknemer die 3 jaar of korter voor de AOW datum wil stoppen met werken, een vergoeding krijgt van € 21.200,- per jaar. Die regeling staat vanaf 1 januari 2021 open voor alle werknemers. De regeling is dus niet beperkt tot de zware beroepen en je hoeft ook niet boventallig te zijn.

1,5 meter afstand

Bij Passenger Services is verwarring ontstaan door een mededeling dat er dispensatie zou zijn van de 1,5 meter afstand. Die geldt voor de passagiers, daarom moeten zij een mondkapje dragen. Voor de werknemers gelden de regels voorheen, inclusief 1,5 meter afstand.