Geen deeltijdroosters met meer opkomsten!

Door Redactie 25 juni 2021

De afgelopen weken heeft FNV Luchtvaart de druk behoorlijk opgevoerd. De peiling naar de actiebereidheid onder de werknemers bij Groundservices leverde een ongekend groot aantal werknemers op, die bereid waren desnoods over te gaan tot een werkonderbreking tegen de deeltijdroosters met meer opkomsten.

Peiling actiebereidheid

Deze uitkomst heeft FNV Luchtvaart aan KLM meegedeeld. We zijn direct aan de slag gegaan met het schrijven van een ultimatum en de voorbereiding van een werkonderbreking. Ondanks dat FNV Luchtvaart het niet wenselijk vond omdat KLM in een uiterst moeilijke situatie zit (staatssteun, corona), maar wel noodzakelijk omdat KLM de deeltijders vol treft met deze roosters met meer opkomsten. Terwijl het voor KLM maar een klein voordeel oplevert.

Bericht KLM

Uiteindelijk heeft onze actievoorbereiding er toe geleid dat KLM vandaag met onderstaand bericht kwam:

KLM ziet af van het voornemen om deeltijders extra opkomsten per week extra te laten werken omdat KLM en vakbonden in gesprek zijn gegaan om tot alternatieve afspraken te komen over de door KLM gewenste flexibiliteit van werknemers. Mochten deze gesprekken niet tot een onderling akkoord leiden, zal KLM zich alsnog beraden op het zetten van de volgende stappen.

Deeltijdroosters van de baan!

Daarmee zijn de deeltijdroosters met meer opkomsten van de baan en stopt FNV Luchtvaart met de voorbereidingen voor de werkonderbrekingen.

We gaan nu in alle rust nadenken over de mobiliteit, beperken van de  leegloop en andere knelpunten in de planning van KLM.

Erg jammer dat KLM zo veel onrust voor niks veroorzaakte onder haar werknemers. Maar wel blij dat dit nu van de baan is. Al jullie inspanningen om die roosters van de baan te krijgen, zijn dus niet voor niets geweest!

FNV Luchtvaart heeft alle middelen ingezet: aanbieden van petitie, gesprekken, actiedreiging, ondersteunen van groepscommissies, juridisch procedure voorbereiden indien de roosters een feit zouden worden, dreigen met acties.

Vanaf de aankondiging is gezegd dat FNV Luchtvaart zich zal verzetten tegen deze nieuwe roosters.

Met succes!