Aanbieden petitie deeltijders

portret Jan van den Brink
Door Jan van den Brink 26 maart 2021

In 8 dagen is de petitie tegen de deeltijdroosters 1.325 keer ingevuld! Een ongelooflijk groot aantal als je bedenkt dat de petitie alleen is uitgezet bij Groundservices. Deeltijders zijn verontwaardigd over het feit dat met de verplichte 5 opkomsten per week het volledige leven buiten de KLM op zijn kop komt te staan. Alsof KLM met een bulldozer dendert door je privéleven.

Wie gaat er mee?

FNV Luchtvaart wil deze petitie symbolisch aanbieden aan de directie. Vanwege corona kan dat niet met een hele grote groep. FNV Luchtvaart wil dat doen op donderdag 1 april (geen grap) om 14.00 uur.

Geef je hier op en dan laten we je weten of je mee kan!

We maken er een mooie manifestatie van. De verontwaardiging zal nu ook zichtbaar worden.

Donderdag 25 maart zijn we met 5 deeltijders (Jaap v/d Berg, Corné Kruit, Arjan Postma, Marjolein Hulshof en Nicole van Unen (namens BAB) in gesprek gegaan met hoofd P&O van de KLM, mevrouw Miriam Kartman en hoofd Groudservices Maarten Stienen. In dat gesprek zijn alle gevolgen voor de deeltijders besproken, persoonlijke verhalen zijn verteld.

Kartman en Stienen hebben gezegd deze verhalen verder mee te nemen in hun afwegingen. Het was geen onderhandeling, maar we hebben we wel opgeroepen de voorstellen in te trekken.

WINSTDELINGSREGELING

Het referendum over de uitbetaling van de winstdeling leverde het volgende op:

• 83% stemde voor uitbetaling van de volledige winstuitkering in juni 2021.
  • 17% stemde voor handhaven huidige afspraak: eerste deel zo snel mogelijk, het tweede deel in oktober 2021.

In het overleg van donderdag 25 maart is deze uitslag aan de KLM meegedeeld. Tot onze verrassing kwam KLM voor het eerst met een positieve mededeling: de uitbetaling kan al in mei 2021.

Dat betekent dat alle werknemers met een inkomen minder dan 1,5 keer modaal de winstuitkering 2019 ontvangen in mei 2021. De werknemers die meer dan 1,5 keer modaal verdienen, en nog een bijdrage moeten leveren, gaan dat doen in april 2021. Het eerste deel van de bijdrage is (een deel van) de winstuitkering.