Hieronder de stand van zaken over een aantal gespreksonderwerpen met KLM.
FNV Luchtvaart praat wekelijks met KLM over de uitvoering van het sociaal plan.
Een groot twistpunt met KLM is dat KLM momenteel uitzendkrachten werft terwijl er nog tal van boventalligen zijn, die het werk willen doen van de uitzendkrachten.
De volgorde is volgens FNV Luchtvaart:
KLM houdt een eigen volgorde aan waarbij uitzendkrachten worden ingezet voor de andere afspraken. FNV Luchtvaart zal deze volgorde bestrijden.
KLM kondigde een nieuwe reorganisatie aan omdat het herstel langer gaat duren dan verwacht. Voor de grond zou dat een verlies van 200-400 arbeidsplaatsen opleveren. Het ziet er echter naar uit dat er geen nieuwe adviesaanvragen komen om te reorganiseren. Met VVR 1 en 2 zijn al veel meer mensen vertrokken dan nodig was. Daardoor is er nu ruimte om de vermindering van arbeidsplaatsen wellicht zonder nieuwe boventalligheid op te lossen. Er zal wel veel intern geschoven worden, werknemers zullen intern ander werk moeten doen.
In april 2021 wordt de werknemersbijdrage ingehouden. Let wel, dat is dan de bijdrage vanaf oktober 2020. Van toepassing voor iedereen met een inkomen boven 1,5 keer modaal. De werknemers onder 1,5 keer modaal hebben nog recht op de winstuitkering 2019. De eerste halve winstuitkering zal (vrijwel zeker) uitgekeerd worden in maart 2021!
Op 8 en 15 februari gaf het KNMI ‘code rood’. Een aantal KLM werknemers kon echt niet op het werk komen omdat het openbaar vervoer voor een groot deel plat lag.
KLM heeft echter zondermeer een MV (medewerkersverlof) dag ingehouden. Dat vinden wij niet eerlijk. FNV Luchtvaart heeft daarom een brief geschreven aan KLM over deze zaak en verzocht die ingehouden MV dag terug te geven.
Alle vakbonden bij KLM hebben een gezamenlijke brief aan de Europese Commissie geschreven met de oproep de staatssteun niet te koppelen aan het inleveren van slots. Dat betekent immers dat o.a. AF-KLM benadeeld wordt (en andere luchtvaartbedrijven bevoordeeld!) terwijl die steun nu juist bedoeld is om het bedrijf overeind te houden. Met minder slots wordt minder gevlogen en is het netwerk in gevaar.
We wachten op de reactie van de Europese commissie.