FNV Luchtvaart wil weer in gesprek met CHC Helicopters

portret Jan van den Brink
Door Jan van den Brink 02 december 2020

CHC Helicopters hield FNV Luchtvaart regelmatig op de hoogte van de stand van zaken. Door de coronacrisis is het nu al lange tijd stil. FNV Luchtvaart wil daarom weer aan tafel met CHC. Er is nog genoeg te bespreken. Zoals over de cao, chroom-6 en veiligheid op de Noordzee.

Cao

De cao heeft een looptijd tot 1 januari 2020. We spraken af om na de zomer verder te praten over de cao. Er is dan meer duidelijkheid over de toekomstige ontwikkelingen en de budgetten van het hoofdkantoor. Vanwege de coronacrisis wilde niemand zich in het voorjaar ergens op vastleggen.

Chroom-6

FNV Luchtvaart stelde begin dit jaar het onderwerp chroom-6 aan de orde. Na heel lang aandringen kwam uiteindelijk een reactie van CHC. De reactie bespreken we met onze deskundigen.

Dit is de brief die CHC schreef aan FNV Luchtvaart

Veiligheid

Samen met de andere vakbonden (VNV, Unie en NVLT) is het Trade Union Helicopter Safety Committee opgericht. Het is de bedoeling dat voor de Noordzee gelijke veiligheidsmaatregelen gaan gelden. We willen voorkomen dat de moordende concurrentie leidt tot de laagste veiligheidsnormen. Voor FNV Luchtvaart zitten daar ook de vertegenwoordigers in van de booreilanden en de windmolens op zee.