Nieuwe afspraken over dienstaanpassingen bij KLM Passenger Services

portret Jan van den Brink
Door Jan van den Brink 26 november 2020

FNV Luchtvaart heeft de NOW 2 afspraken over dienstaanpassingen, KV ( = KLM verlof) en MV ( = medewerkersverlof), met ingang van 1 oktober opgezegd.

Definitieve teksten dienstaanpassingen

Omdat we rond 1 oktober in alle hevigheid bezig waren met het sociaal plan en de werknemersbijdrage, zijn we akkoord gegaan met 2 weken verlenging van NOW 2. Op 4 november hebben wij met KLM overeenstemming bereikt over de nieuwe afspraken. Die afspraken zijn op 17 november door ons BedrijfsAfdelingsBestuur (BAB =  kaderleden FNV Luchtvaart) goedgekeurd. Er wordt nu nog aan de teksten gewerkt. Met 5 vakbonden werken, vergt soms enige tijd.

Wat is er afgesproken?

• Dienstaanpassingen naar een ander dagdeel (aanvangstijd verschuift 4 uur of meer) worden minimaal 4 dagen van te voren meegedeeld!
  • Dienstaanpassingen altijd eerst oplossen met vrijwilligheid.
  • Dienstaanpassing de volgende dag is altijd vrijwillig.
  • Met zwaarwegende bezwaren van werknemers zal rekening gehouden worden.
  • Ruilen met behulp van ESTER kan 24 uur na bekendmaken rooster.
  • Rooster met Kerst en Oud & Nieuw zal na 16 december niet meer gewijzigd worden (alleen met instemming van werknemer)
  • Er moet een goede reden zijn voor de dienstaanpassing: het werkpatroon wijzigt als gevolg van corona of wisselende aanwezigheid van medewerkers. Andere redenen zijn NIET toegestaan, KLM mag niet om andere redenen de diensten aanpassen.
  • MV: geen andere afspraak dan dat iedereen in 2021, 20 dagen moet opnemen (deeltijd naar verhouding). Plannen van vakantie volgens afspraken met de groepscommissie.
  • KV: zelfde afspraken als in NOW 2.
  • Verlof wijzigen: in 2021 is niet meer de voor iedereen en overal binnen KLM geldende regel van toepassing dat verlof niet mag worden teruggegeven. De regels per afdeling zijn weer van toepassing (wanneer verschuiven of teruggeven van verlofdagen).

Inzet FNV Luchtvaart

FNV Luchtvaart heeft sterk ingezet voor alleen die maatregelen die nodig zijn in verband met corona. FNV Luchtvaart heeft zich altijd ingezet voor het mogelijk maken van aanpassingen om in te kunnen spelen op de wel heel bijzondere situatie (80% minder werk). Maar maatregelen die niet strikt noodzakelijk zijn, gaan we niet afspreken!