KLM en kabinet veroorzaken onnodige onrust onder personeel

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 31 oktober 2020

Wat de FNV betreft hoeft er geen enkele belemmering te zijn voor het kabinet om KLM te steunen. Joost van Doesburg FNV campagneleider Schiphol: ‘Het personeel heeft haar verantwoordelijkheid al genomen en is bereid tot loonoffers de komende 2,5 jaar. Wij brengen als FNV nooit de toekomst van de KLM in gevaar. Mocht er na 2022 noodzaak zijn om kosten langer verder te verlagen, dan zullen wij ons zoals altijd weer constructief opstellen.'

Er is nu echter veel onduidelijkheid ontstaan omdat het kabinet ter elfder ure met aanvullende wensen is gekomen.

Achteruitonderhandelen

FNV staat zoals altijd open voor gesprek maar door het kabinet en KLM wordt er met de vraag om commitment oneigenlijke druk gelegd op constructieve gesprekken. Van Doesburg: ‘We begrijpen dan ook niet waarom KLM en het kabinet last-minute extra commitment verlangt. KLM lijkt door de opdracht van het kabinet achteruit te onderhandelen door in dit stadium met aanvullende eisen te komen, dit geeft een sfeer van wantrouwen af, terwijl de werknemers het beste voor hebben met hún KLM.’

Motie van wantrouwen

De telefoons bij FNV staan sinds gisteravond roodgloeiend door zeer verontruste medewerkers. Van Doesburg: ‘Honderden mensen hebben vannacht niet geslapen, omdat ze door de berichten in de media bang waren dat ze vandaag hun baan kwijt waren. Wat ons verbaast, is dat wij op het punt staan met KLM versobering van arbeidsvoorwaarden voor bijna 2,5 jaar te tekenen en dan ineens geconfronteerd worden met deze extra voorwaarde door het kabinet welke KLM bij ons heeft neergelegd. Het personeel heeft duidelijk laten zien bereid te zijn tot loonoffers om KLM uit de gevarenzone te houden, deze motie van wantrouwen richting het personeel is niet gepast.’