Afspraken over werknemersbijdrage KLM grondpersoneel

onder voorbehoud van sociaal plan

Door Redactie 1 oktober 2020

In de nacht van 30 september op 1 oktober zijn met KLM afspraken gemaakt over de bijdrage van de werknemers, onder voorbehoud dat er een akkoord over het sociaal plan komt. We onderhandelen 1 oktober over het sociaal plan.

FNV Luchtvaart heeft afspraken gemaakt over jouw werknemersbijdrage en gaat nu verder onderhandelen over jouw sociaal plan

Druk opvoeren

FNV Luchtvaart wilde niet verder onderhandelen, omdat KLM tot 30 september niet wilde praten over compensatie van de werknemers met een modaal inkomen en het ontzien van de werknemers met een inkomen tot 1,5 keer modaal. Dan maar de datum van 1 oktober overschrijden, waarop KLM dan de overheid moet melden hoe ver ze zijn. Wij zullen de overheid duidelijk maken dat we zeer redelijke voorstellen hadden gedaan en dat KLM veel oneigenlijke blokkades opwerpt.

Daarna bleek er wel meer ruimte te zijn. Lang onderhandelen leidde tot de afspraken over de werknemersbijdrage onder voorbehoud van een akkoord over het sociaal plan en onder voorbehoud van goedkeuring door de overheid.

Afgesproken compensaties

Zoals jullie weten is, volgens de richtlijnen van de overheid, het bij te dragen percentage hoger als het inkomen hoger is. Werknemers vanaf 1,5 keer modaal inkomen (alle inkomenselementen opgeteld) moeten 5% bijdragen. Dat is gelijk aan de loonsverhogingen van augustus 2020 en augustus 2021 (2 x 2,5%).

FNV Luchtvaart heeft zich ingezet voor compensatie voor deze inkomensgroep. Daar was heel lang niet over te praten met KLM. We hebben echter uiteindelijk de volgende compensaties afgesproken:

• De loonsverhoging van augustus 2021 wordt uitbetaald aan de werknemers die tot modaal verdienen (definitie KLM, alle inkomenselementen, deeltijd wordt omgerekend naar voltijd).
  • Iedere medewerker die vanaf modaal en tot 1,5 keer modaal verdient, krijgt geen loonsverhoging. Wel wordt in oktober 2020 en oktober 2021 de halve winstuitkering van 2019 uitbetaald. Volgens de overheid mag die pas betaald worden indien KLM zoveel winst maakt dat ze winstuitkering 2019 daaruit kan betalen. Dat kan nog heel lang duren. Nu gaat KLM naar de overheid om toestemming te vragen die winstuitkering aan deze groep (6.426 werknemers, 49% van de werknemers grond) uit te betalen.

De werknemers met een hoger inkomen dan 1,5 keer modaal, zullen een hogere bijdrage moeten leveren. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten!

Volgorde bijdrage

De volgorde van de bijdrage is:

1. Besparing pauzemaand reiskosten
  2. Opleidingsbudget Duurzame inzetbaarheid t/m 2019
  3. Compensatie voor de nullijn t/m 2022 (10 maanden in 2022 waar de cao wordt verlengd): 0,5%
  4. Winstdeling 2019 (voor degenen die boven 1,5 keer modaal verdienen)
  5. Duurzaam inzetbaarheidsbudget
  6. Variabel inkomen/eindejaarsuitkering
  7. Vakantie-uitkering

Digitale ledenvergadering

De afspraken lopen door tot 31 december 2022. Dan volgt er nieuw overleg over werknemersbijdrage, indien er nog staatsleningen zijn. Om onze leden goed te kunnen informeren, nodigt FNV Luchtvaart hen uit voor een digitale ledenvergadering op vrijdag 2 oktober (11.00 uur) en maandag 5 oktober (13.00). Ben jij lid? Kijk dan in jouw mail voor de uitnodiging. Heb je geen mail ontvangen? Neem dan contact op met FNV Luchtvaart.

Als er afspraken zijn over het sociaal plan en werknemersbijdragen, dan legt FNV Luchtvaart die ter stemming aan jullie voor.