Petitie voor Tweede Kamer petitie om coronateststraat Schiphol

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 9 september 2020

FNV Schiphol biedt donderdag aan de Tweede Kamer een petitie aan waarin het parlement wordt opgeroepen de coronateststraat op de luchthaven ook voor het personeel beschikbaar te stellen. Nu mogen alleen reizigers uit hoogrisicolanden er gebruik van maken. FNV vindt het onverantwoord om de teststraat niet beschikbaar te stellen voor mensen die dagelijks op Schiphol werken.

Klik hier voor de petitie.

FNV riep vorige week Schipholbaas Dick Benschop op de teststraat voor het personeel te openen. Die reageerde door te verwijzen naar minister De Jonge, die over het coronatestbeleid gaat. Ron Meyer van FNV Schiphol: ‘Het maakt ons niet uit wie het regelt, als het maar snel gebeurt. Elk uur dat de teststraat dicht blijft, is een onaanvaardbaar risico voor de gezondheid van de Schipholmedewerkers.’

Vergeten

Het steekt de bond dat beveiligers, grondpersoneel, schoonmakers en al het andere personeel op Schiphol keer op keer vergeten worden als het over de veiligheid van de luchthaven gaat. ‘De mensen op Schiphol hebben een vitaal beroep, maar te vaak gaan lage kosten vóór zorg voor het personeel. Dat is onacceptabel’, aldus Meyer.

Kamerdebat

De petitie wordt donderdag aangeboden voorafgaand aan het Kamerdebat over coronaverspreiding door internationaal personenverkeer. Het debat begint om 19.40 uur.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.