Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Onderhandelingen hervat over sectorcao Passagiers- en bagageafhandeling

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 09 september 2020

FNV Luchtvaart hervat de onderhandelingen over de sectorcao Passagiers- en bagageafhandeling. De gesprekken over de cao waren in maart 2020 in een ver gevorderd stadium, maar konden door de lockdown niet afgerond worden. FNV Luchtvaart heeft besloten de gesprekken op 5 oktober 2020 weer te hervatten.

Het plan om één cao in te voeren voor alle afhandelbedrijven in Nederland ontstond na stakingen in 2018 en 2019 bij vijf afhandelbedrijven op Schiphol en Eindhoven Airport. De afhandelbedrijven, die ingehuurd worden door luchtvaartmaatschappijen, beconcurreerden elkaar op arbeidsvoorwaarden. Egon Groen, bestuurder FNV Luchtvaart: ‘Hierdoor ontstond een vicieuze cirkel naar steeds slechtere arbeidsvoorwaarden. Met één sectorcao kunnen de afhandelbedrijven niet meer tegen elkaar uitgespeeld worden.’

Lang genoeg

Voor de FNV heeft de onderhandelingspauze nu lang genoeg geduurd. Groen: ‘Wij vinden dat de cao er voor de kerst moet zijn, zodat bedrijven zich na de crisis gaan concentreren op de dienstverlening aan passagiers in plaats van elkaar bij luchtvaartmaatschappijen te onderbieden via de arbeidsvoorwaarden.’

Vitaal beroep

Voor de vakbond is het noodzaak dat de arbeidsvoorwaarden voor de afhandelaars eindelijk verbeteren. ‘Werknemers van de bedrijven hebben een vitaal beroep en staan op onze internationale luchthavens dag en nacht klaar voor passagiers. Daar horen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden tegenover te staan’, aldus Groen.