Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

KLM houdt geen rekening met voorwaarden steun Rijk

Het wil dat ook mensen onder modaal meebetalen aan besparingen

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 24 september 2020

KLM wil medewerkers die minder dan modaal verdienen laten meebetalen aan de besparingen die nodig zijn om coronasteun van het Rijk te krijgen. Daarmee gaat het verder dan de voorwaarden die het Rijk heeft gesteld. Daarin staat dat mensen die onder modaal verdienen ontzien moeten worden. Jan van den Brink, bestuurder FNV Grondpersoneel: ‘Wij vragen ons af of KLM hiermee zijn lening niet in gevaar brengt.’

Steunpakket van 3,4 miljard

In juni zegde het kabinet KLM een steunpakket toe van 3,4 miljard euro om door de coronacrisis te komen. Naast de voorwaarden die het kabinet daaraan stelde, wil de Tweede Kamer dat ook medewerkers die tussen één en anderhalf keer modaal verdienen zoveel mogelijk worden ontzien. ‘KLM stelt nu voor om de afgesproken loonsverhogingen van 2,5% dit jaar en 2,5% volgend jaar mee te nemen in de plannen. Dat betekent dat iedereen 5% bijdraagt, ook zij die nu al ver beneden modaal verdienen’, aldus Van den Brink.

Doodleuk 5% inleveren?

KLM-medewerkers maken zich grote zorgen om de plannen van de luchtvaartmaatschappij. KLM-platformmedewerker Willem de Jager: ‘Het kan toch niet waar zijn dat KLM van mijn collega, die € 11,53 bruto per uur verdient, doodleuk verwacht dat hij maar liefst 5% gaat inleveren? Daar kun je echt niet de kachel van laten roken en je huur van betalen.’ Van den Brink: ‘KLM lijkt deze crisis te misbruiken om nog eens flink te gaan besparen op de arbeidskosten van grondpersoneel. Ze zullen met andere voorstellen moeten komen.’

Grondpersoneel dubbel gepakt

Het grondpersoneel voelt zich door de plannen dubbel gepakt, omdat ze eerder al offers brachten om KLM door de crisis te helpen. Zo zijn honderden uitzendkrachten en werknemers met een tijdelijk contract hun baan kwijtgeraakt. En dat terwijl er op sommige plekken binnen KLM te weinig personeel is. Daarnaast lijkt het erop dat de afhandeling van vluchten van KLM-dochter Transavia uitbesteed gaat worden aan concurrenten’, zegt Van den Brink. ‘Bovendien gaan de grondmedewerkers flink inleveren op hun ploegentoeslag. KLM rekent die bijdragen niet mee.’

Snel tot een akkoord komen

De onderhandelingen tussen de FNV en KLM over de besparingen gaan volgende week weer verder. Van den Brink: ‘Voor ons is het heel belangrijk dat we snel tot een akkoord komen. Dan kan KLM vooruit en weten de medewerkers waar ze aan toe zijn.’

In grote financiële problemen

De voorwaarde dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen blijft voor de bond overeind staan. ‘Voor ons betekent dat dat mensen tot anderhalf keer modaal geen bijdrage hoeven te leveren. Zij hebben vaak al een inkomen waar ze amper van rond kunnen komen. Je brengt ze in grote financiële problemen, als je hen vraagt salaris in te leveren’, aldus Van den Brink.

Weinig vooruitgang in onderhandelingen

‘Wij zien helaas weinig vooruitgang in onze onderhandelingen met KLM en vragen ons ernstig af of KLM nog tot redelijke afspraken wil komen met alle vakbonden. Zij lijken in te zetten op een verscherpte concurrentiestrijd, die onherroepelijk leidt tot slechtere arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden voor het personeel. KLM wordt nu door de samenleving in leven gehouden. Het bedrijf zou samen met de overheid en alle betrokken vakbonden de toon moeten zetten voor een luchtvaarsector met vaste en veilige banen en goede arbeidsvoorwaarden.’