FNV niet akkoord met eindbod KLM

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 30 september 2020

FNV gaat niet akkoord met het eindbod dat KLM gisteravond aan de bonden presenteerde. Volgens de bond vallen de hardste klappen bij de grondmedewerkers, terwijl die van het kabinet en de Tweede Kamer juist gespaard moesten worden.

Jan van den Brink, bestuurder FNV Grondpersoneel: ‘Wij hebben de afgelopen weken alles op alles gezet om met KLM tot een rechtvaardig, solidair en eerlijk akkoord te komen om KLM door de coronacrisis te leiden. Het bod van KLM is alles behalve dat en er valt niet over te onderhandelen. Met deze houding zet KLM de staatssteun op het spel.’

Grondmedewerkers

Grondmedewerkers die in de voorwaarden voor staatssteun vrijgesteld zijn van het leveren van een arbeidsvoorwaardelijke offer, moeten van KLM toch afzien van twee keer 2,5 procent loon én een groot gedeelte van hun onregelmatigheidstoeslag. ‘De bijdrage van een grondmedewerker die 11,50 euro per uur verdient, kan zo oplopen tot meer dan 10 procent. Dat is de komende jaren 1,5 maandsalaris minder inkomen voor een groep die dat niet kan dragen’, aldus Van Den Brink.

Disproportioneel

Het kabinet riep KLM op om de breedste schouders de zwaarste lasten te laten dragen. De Tweede Kamer vroeg om alle medewerkers onder 1,5 keer modaal te ontzien. KLM gaat hier volgens de bond aan voorbij in haar ultieme bod. Van Den Brink: ‘De grondmedewerkers die fysiek het zwaarste werk doen, moeten van KLM de hoogste rekening betalen om KLM competitief te houden. Zij moeten disproportioneel veel bijdragen ten opzichte van de grootverdieners en lopen bovendien risico op ontslag.’

Race naar beneden

De lonen van alle KLM-medewerkers gaan tijdelijk omlaag, vaste krachten worden ontslagen en flexwerkers nemen hun plaats in. Van Den Brink: ‘KLM windt er geen doekjes om en neemt de afslag richting ‘de race naar beneden’. Daarnaast gaat KLM begin volgend jaar onnodig extra mensen de laan uit sturen, omdat ze midden in de economische crisis een deel van haar grondwerkzaamheden uitbesteed aan een goedkopere aanbieder op Schiphol.'