FNV Luchtvaart klaar voor de onderhandelingen met KLM

Door Redactie 21 augustus 2020

Op 25 augustus starten de onderhandelingen met KLM over de reorganisatie en het sociaal plan. Het worden onderhandelingen onder grote druk, want KLM moet op 1 oktober aan de overheid melden of aan alle voorwaarden voldaan is. We gaan nu aan de slag.

FNV Luchtvaart klaar voor de onderhandelingen met KLM

Inzet FNV

De inzet van FNV Luchtvaart is:

• Breedste schouders de zwaarste lasten: geen bijdrage van de inkomens tot 1,5 x modaal.
  • Geen gedwongen ontslagen, maar boventalligheid oplossen met interne mobiliteit.
  • Indien KLM weer gaat groeien, minder inzet van flex, meer vaste banen.

Gesprek met het ministerie

Met de hoogste ambtenaar van het ministerie van FinanciĆ«n hebben wij op donderdag 20 augustus 2020 gesproken over de voorwaarden die de overheid stelt voor de leningen en garanties. Uit het gesprek is gebleken dat het helemaal niet nodig is dat gekeken wordt naar naar de geheime afspraken tussen KLM en de overheid. Van belang is de brief die naar de Tweede Kamer is gestuurd. Die brief geeft meer ruimte dan wat KLM aan ons vertelt! We mogen met KLM afspreken hoe we modaal definiĆ«ren (met of zonder onregelmatigheidtoeslag). Ook is gemeld dat aan KLM is gevraagd “invulling te geven aan de motie die vraagt om de inkomens tot 1,5 keer modaal te ontzien”.

Dat komt overeen met de inzet van FNV Luchtvaart! Wij hebben gewezen op de grote hoeveelheid uitzendkrachten die tot voor kort werden ingezet. Uitzendkrachten met steeds kortere diensten terwijl ze steeds meer beschikbaar moeten zijn.

Referendum

De stemmen zijn geteld op donderdag 20 augustus van het referendum over de vraag of we naar de rechter gaan om de loonsverhoging van augustus af te dwingen. 60% van de uitgebrachte stemmen is voor een kort geding. We gaan dit dan ook op de rails zetten.

Een groot deel van onze leden is tegen een dergelijke aanpak. Weet dat het gaat om het zonder overleg niet uitvoeren van een afspraak. KLM staat niet boven de wet. De laagste inkomens die ontzien zouden worden, worden nu wel direct geraakt.

We houden je op de hoogte.