Transavia directie tast in het duister

Door Redactie 2 juli 2020

Gisteren hadden wij het eerste overleg met Transavia na bekendmaking van de kabinetsvoorwaarden voor de leningen en staatsgaranties. De strenge voorwaarden kwamen als een totale verrassing voor de directie. En ook vandaag wist zij niet veel meer te vertellen. FNV Luchtvaart heeft duidelijk gemaakt dat er onder de werknemers veel onrust en boosheid is. Wij gaan niet als makke lammetjes de richting in die het kabinet en KLM ons oplegt.

Doorgeven van informatie

Het kabinet en KLM informeerden Transavia alleen op hoofdlijnen. De directie gaf aan vrijdag 'totaal verrast' te zijn. Sindsdien is zij bezig met het doorgeven van informatie aan werknemers op basis van de kamerbrief. Zij mist gedetailleerde informatie vanuit KLM, maar nog zorgelijker: de insteek van de bedrijfsleiding is om te volgen. Er is volgens haar geen andere keuze dan aan de voorwaarden voldoen.

FNV Luchtvaart roept op tot leiderschap

De FNV-leden zijn realistisch en bereid om te doen wat nodig is voor de toekomst van ons bedrijf. Wij leggen ons niet neer bij het kabinet en de KLM ons opleggen om in te leveren op arbeidsvoorwaarden. Zeker niet als daar geen enkele toezegging voor behoud van werkgelegenheid tegenover staat! De top van Transavia staat natuurlijk in de eerste plaats voor de belangen van het bedrijf. De vraag is of zij die boodschap ook in Amstelveen gaat uitdragen? De aanval op onze arbeidsvoorwaarden en het verminderen van nachtvluchten zijn een bedreiging voor de toekomst van Transavia.

Toekomst

Transavia heeft de maand juli nodig om een beter beeld te krijgen van het toekomstige bedrijf. In augustus praten zij verder met ons en de andere bonden. De retentiebonus staat volgens het bedrijf niet ter discussie. De winstuitkering 2019 is niet weg, maar of Transavia die dit jaar uitkeert is niet zeker. De winstuitkering en uitstel daarvan is een afspraak met de vakbonden, deze kunnen alleen na instemming wijzigen. FNV Luchtvaart heeft duidelijk gemaakt dat wij in het volgende overleg niet akkoord gaan met een situatie van versobering van arbeidsvoorwaarden én gedwongen ontslagen. De Transavianen gaan niet dubbel betalen.

Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, brengen we jullie zo snel mogelijk op de hoogte.