KLM maakt nog niet veel bekend

Door Redactie 09 juli 2020

Dinsdag 7 juli 2020 is er overleg geweest met KLM en alle vakbonden (grond, cabine en cockpit) over de voorwaarden voor het verkrijgen van een lening van de overheid en de garanties van de overheid voor de leningen van de banken. KLM heeft (nog) niet aangegeven hoe ze die voorwaarden wil gaan invullen.

KLM maakt nog niet veel bekend

Eisen

De overheid heeft 2 eisen gesteld waar jullie last van kunnen krijgen:

• KLM moet de be├»nvloedbare kosten met 15% verlagen.
  • De werknemers moeten een bijdrage in arbeidsvoorwaarden leveren, alleen de werknemers met inkomen boven 1,5 keer modaal inkomen (discussiepunt). Modaal jaarinkomen is € 36.500,-.

KLM is weliswaar akkoord gegaan met deze voorwaarden, maar de vakbonden zijn daar niet aan gebonden: FNV Luchtvaart is geen partij bij deze afspraken. Indien KLM de cao wil openbreken (bestaande afspraken wil aanpassen), dan moet ze toch eerst bij ons zijn!

Voorwaarden FNV Luchtvaart

FNV Luchtvaart snapt dat KLM in zwaar weer verkeert en dat de overheid eisen stelt. Maar voor het openbreken van de cao stelt FNV Luchtvaart de volgende voorwaarden:

• Werknemers met een inkomen minder dan 1,5 keer modaal, leveren helemaal niets in!
  • In onze definitie van modaal wordt alleen gekeken naar het schaalsalaris, niet naar de onregelmatigheidstoeslag of de certifying staff toeslagen.
  • Indien KLM de cao wil openbreken, hebben wij ook nog wensen: meer vaste contracten, minder uitknijpen van uitzendkrachten als die er in betere tijden weer komen. We moeten nu immers het fundament leggen voor betere arbeidsvoorwaarden op lange termijn!

KLM heeft gemeld dat in de eisen van de overheid staat dat een bijdrage wordt gevraagd vanaf een modaal inkomen. In de Tweede Kamer is echter een motie aangenomen, die stelt dat pas vanaf 1,5 x modaal een bijdrage gevraagd kan worden. De vakbonden zullen de minister en KLM houden aan deze motie.

WInstuitkering

Verder heeft KLM aangekondigd dat gekeken wordt naar het totale inkomen inclusief toeslagen en eindejaarsuitkering. Voor deeltijd wordt gekeken naar het voltijdsalaris om te bepalen of je een bijdrage moet leveren. Wat betreft de winstuitkering 2019 heeft de overheid gesteld dat die pas uitbetaald mag worden indien KLM weer winst maakt. KLM moet de winstuitkering 2019 dus uit eigen winst betalen. Dat is een flinke tegenvaller aangezien FNV Luchtvaart, samen met CNV Vakmensen, een brief naar de minister heeft gestuurd waarin wij verzoeken het mogelijk te maken dat de winstuitkering 2019 nog gewoon wordt uitbetaald.

Uitbetalen loonsverhoging

KLM heeft de vakbonden gevraagd om de loonsverhoging van augustus 2020 (2,5%) niet uit te betalen. Dat zou dan de eerste bijdrage zijn van de werknemers. FNV Luchtvaart zal dit met de kaderleden bespreken, maar denkt dat dit een slecht voorstel is.

Niks bekend over plannen KLM

Er is nog helemaal niets bekend over de plannen van KLM, niet over de aanpak waarop deze bezuinigingen wordt gerealiseerd of de procedure waarop een bijdrage wordt gevraagd. We doen niet mee met de tactiek steeds een stukje inleveren. Nee, we willen het totale plan zien!

De vakbonden gaan geen sociaal plan afsluiten indien we niet weten hoe KLM wil reorganiseren. We willen voorkomen dat werknemers bij KLM twee keer in de klem komen: daarom onze eis geen gedwongen ontslagen.