Klachten dienstaanpassingen aan de orde gesteld bij KLM

Door Redactie 20 juli 2020

FNV Luchtvaart heeft veel klachten ontvangen over de dienstaanpassingen bij KLM Passenger Services. Wij hebben dit al eerder aan de orde gesteld bij KLM. Nu doen we dat opnieuw.

Klachten dienstaanpassingen aan de orde gesteld bij KLM

De klachten

• Niet houden aan vrijwilligheid van roosterwijziging de dag voorafgaande aan de dienst.
  • Geen enkele poging roosterwijzigingen langer dan een dag voorafgaand aan de dienst, met vrijwilligheid op te lossen.
  • Veel roosterwijzigingen binnen de week.
  • Onbehoorlijke communicatie (botte reacties zoals: ‘niet zeuren, wees blij dat je werk hebt’ van leidinggevenden).
  • Blokkade op ruilen: waarom? Belemmert de uitvoering en/of de planning toch niet?
  • Geen rekening houden met belangen werknemer bij roosterwijzigingen. Balans werk-privĂ© volledig doorgeslagen naar werk.

Klachten andere maatschappijen

Specifiek voor de afhandeling van Transavia en de buitenlandse maatschappijen:

• Inzet op verschrikkelijke aanvangstijden in de nacht.
  • Veel nachtdiensten met weinig rust tussen de diensten.
  • Te kleine groep draait deze diensten.
  • Werknemers die geen nachtdiensten in hun rooster hebben, inzetten in deze nachtdiensten.

Toezegging KLM

De eerste punten hebben te maken met planning, communicatie, gedrag en zich houden aan afspraken. Bij de afhandeling van Transavia en de buitenlandse maatschappijen is het van belang dat:

• De groep groot is zodat de pijn verdeeld kan worden.
  • Ruilen wordt toegestaan.
  • Er rekening gehouden wordt met de persoonlijke omstandigheden bij zulke afwijkende arbeidstijden.
  • Er een ad hoc compensatie afgesproken wordt voor de werknemers die nu nachtdiensten gaan draaien en in wiens ORT nu geen nachtdiensten zitten. Wij hebben niet voorzien dat er KLM-werknemers zouden zijn die in coronatijd met veel minder werk, toch meer nachtdiensten gaan draaien. Vandaar onze afspraak ‘ORT blijft gelijk’.

KLM heeft nu de harde toezegging gedaan dat ze volgende week op onze punten zullen ingaan. We houden jullie op de hoogte.