Geen gedwongen ontslagen of draaideurtactiek met flex-contracten bij KLM

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 31 juli 2020

Er is door de coronacrisis minder werk bij KLM. Vandaag is bekendgemaakt dat KLM verwacht dat 4500 tot 5000 voltijdsbanen gaan verdwijnen. Birte Nelen, FNV-bestuurder KLM Cabine: ‘Wij gaan goed kijken of dit aantal arbeidsplaatsen overeenkomt met de verwachte krimp van KLM.’ De FNV eist dat niemand bij KLM gedwongen wordt ontslagen.

Na natuurlijk verloop en vrijwillig vertrek, verwacht KLM dat er 500 voltijdsbanen bij het grondpersoneel en 300 voltijdsbanen bij het cabinepersoneel moeten verdwijnen.

FNV is bereid om namens haar leden mee te denken over wat KLM nodig heeft om te blijven bestaan. FNV eist van KLM dat zolang er medewerkers zijn die boventallig zijn verklaard, er geen mensen worden ingehuurd. Van den Brink: ‘Dus geen uitzendkrachten inzetten op functies waar personeel kan werken, dat boventallig is verklaard. Ook stagiaires mogen wat ons betreft alleen worden ingezet als zij bovenop de bezetting van een afdeling komen. Ze worden opgeleid gedurende hun stage bij KLM en zijn geen vervanging van vaste krachten.’

Stoppen met meedenken

Van den Brink vervolgt: ‘De reorganisatie mag niet leiden tot onzekere contracten. Wij willen geen groei zien van het aantal medewerkers met een flex-contract, terwijl mensen met vaste contracten op die afdeling buiten de deur worden gezet. Dan stoppen wij acuut met meedenken.’

Maatwerkoplossingen