FNV Luchtvaart in gesprek met minister Hoekstra over steunpakket

Bonden willen opheldering over 5 zaken

Door Redactie 29 juli 2020

FNV Luchtvaart heeft samen met CNV en VNC in een brief minister Hoekstra van Financiën om opheldering gevraagd over het steunpakket bij de KLM. In augustus gaan de bonden in gesprek met de minister.

Onderwerp van gesprek

Tijdens het gesprek in augustus vragen de bonden opheldering over 5 zaken:

1. Hoe zijn de arbeidsvoorwaarden in het steunpakket terecht gekomen?
    In het steunpakket zijn ook voorwaarden over arbeidsvoorwaarden opgenomen. U heeft de Kamerleden laten weten dat dit op initiatief van de onderneming is ingebracht. KLM geeft bij de bonden aan dat het ministerie het initiatief hiertoe heeft genomen.

2. Hoe ziet de minister de vrijheid van collectieve onderhandeling?
    Arbeidsvoorwaarden bij KLM en haar dochters komen tot stand tussen vakbonden en de werkgevers. U heeft in dit steunpakket gedetailleerde eisen opgenomen over arbeidsvoorwaarden. Dit druist in tegen de vrijheid van collectieve onderhandeling van vakbonden. U heeft de Kamerleden laten weten dat dit geen dictaat is en dat er ruimte is voor cao-partijen. KLM stelt echter dat u dit wel als dictaat heeft opgelegd.

3. Hoe gaat de minister de moties uitvoeren?
    Er zijn twee moties aangenomen door de Tweede Kamer: over het ontzien van werknemers die 1,5 keer modaal verdienen en over arbeidsomstandigheden. KLM geeft aan dat deze moties niet tot aanpassing van de voorwaarden door het ministerie hebben geleid.

4. Waarom zijn er geen voorwaarden afgesproken over (kwaliteit van) werkgelegenheid?
    Voor ons als vakbonden is het essentieel om afspraken over kwaliteit en behoud van werkgelegenheid te maken. U heeft hier geen voorwaarden over opgenomen, voorwaarden die juist richting hadden kunnen geven aan de toekomstige KLM Groep.

5. Waarom ontvangen wij als bonden niet dezelfde informatie als KLM?
    De details die niet staan vermeld in de openbare kamerbrief, heeft KLM van het ministerie ontvangen. Wij ontvangen graag de details, de termsheets, rechtstreeks van het ministerie als partij die deze heeft opgesteld.

Nieuwsbrief

Omdat wat er speelt bij de KLM ook van belang is voor de leden bij Transavia ontvingen zij een nieuwsbrief met deze informatie.