Bonden willen opheldering minister over KLM-deal

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 14 juli 2020

Vakbonden FNV, CNV en VNC willen dat minister Hoekstra van Financiën in een gesprek opheldering geeft over de afspraken die hij met KLM heeft gemaakt over het steunpakket voor de vliegtuigmaatschappij.

Birte Nelen, bestuurder FNV Cabine: ‘We willen van de minister horen waarom hij een gedetailleerd loonoffer vraagt aan de werknemers. Deze besluiten worden namelijk aan de cao-tafel genomen, mét inspraak van onze leden.’

Brief

In een brief die vandaag gestuurd is aan de minister, vragen de bonden onder meer duidelijkheid over wie het initiatief nam om de offers in het pakket op te nemen. KLM stelt dat het ministerie dat deed, maar het ministerie zegt dat dat gebeurde op verzoek van KLM. ‘Dat het ministerie zich tot in detail bemoeit met arbeidsvoorwaarden druist in tegen de vrijheid van onderhandelen van bonden en werkgevers. Wij hebben aan de cao-tafel onze handen vrij en zijn niet gebonden aan de gestelde voorwaarden’, aldus Nelen.

Eenzijdig

Volgens de bonden is het steunpakket eenzijdig. Jan van den Brink, bestuurder FNV Grondpersoneel: ‘In de deal worden offers gevraagd van werknemers, terwijl daar voor hen niets tegenover staat. We horen graag van de minister waarom hij geen afspraken heeft gemaakt die richting geven aan de nieuwe KLM. Wij willen afspraken maken over meer vaste contracten in plaats van uitzendwerk en over de kwaliteit van het werk.’

Moties

De bonden willen ook weten wat de minister heeft gedaan met de twee moties van de Tweede Kamer over het steunpakket. Een van de moties gaat over het ontzien van medewerkers die anderhalf keer modaal verdienen en de andere over arbeidsomstandigheden. ‘KLM zegt dat de moties niet tot aanpassing van de voorwaarden hebben geleid. Dit wekt de suggestie dat de minister de moties naast zich neerlegt. Dat willen we helder hebben’, aldus Van den Brink.

Achtergrondinformatie

De minister heeft de afgelopen maanden met KLM gesproken over de deal en de achtergrondinformatie erover gedeeld met KLM. De bonden kregen die details niet van het ministerie. Ze willen weten waarom dat is en vragen de minister in de brief van vandaag de details alsnog met hen te delen.