Valse start overleg KLM grondpersoneel

Door Redactie 17 juni 2020

KLM wil met ons een algemeen, voor alle situaties inzetbaar sociaal plan maken. Als dat klaar is, kan de reorganisatie beginnen. Maatwerk is dan niet meer nodig, in alles is immers voorzien. Natuurlijk wil KLM in het sociaal plan ook de mogelijkheid opnemen van gedwongen ontslag. Alle 5 vakbonden voor grondpersoneel hebben deze KLM-procedure van de hand gewezen.

KLM

FNV Luchtvaart ziet gedwongen ontslag niet als een oplossing! Daarom nu geen sociaal plan waar ontslag in voorkomt!

We weten allemaal dat KLM een reorganisatieplan in de maak heeft. Daar kijken we op zich niet van op. Het zal erom gaan hoe groot de reorganisatie is en welke oplossingen te bedenken zijn om de, al dan niet tijdelijke, boventalligheid op te lossen.

FNV Luchtvaart heeft zich van meet af aan op het standpunt gesteld dat gedwongen ontslagen voorkomen moeten worden.

Een bedrijf dat miljarden staatssteun ontvangt, is het aan haar stand verplicht netjes om te gaan met haar werknemers. Daarom hebben wij KLM laten weten dat indien de plannen bekend zijn, wij graag met open vizier en creativiteit willen kijken naar oplossingen. Daarbij gelden voor ons een paar belangrijke uitgangspunten.

Gelijke uitgangspunten cockpit en cabine

De oplossingen bij cockpit en cabine hoeven niet gelijk te zijn, het gaat immers om andere functies en ander werk. De uitgangspunten moeten echter wel gelijk zijn:

• wanneer ben je boventallig;
  • hoe lang duurt een baangarantie;
  • duur van het zoeken naar ander werk;
  • wel/niet overgaan tot gedwongen ontslag;

Maatwerk

Om maatwerk oplossingen te kunnen maken, moet je de omvang en aard van het probleem kennen. Hoe kun je anders maatwerk maken? Wij weten nog niet eens hoeveel mensen gebruikmaken van de vrijwillige vertrekregeling.