Staatssteun voor KLM, er is te weinig aandacht voor duurzame arbeidsrelaties

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 26 juni 2020

FNV is het op hoofdlijnen eens met de voorwaarden voor de garantstelling en directe lening door de overheid aan KLM. Jan van den Brink, FNV-bestuurder Luchtvaart: ‘Wij zijn echter niet te spreken over de verdeling van de lasten. Die drukken nu onevenredig zwaar op de schouders van de medewerkers. Uit de kamerbrief maken wij op dat de overheid alle KLM-ers die meer dan 36.500 euro per jaar verdienen, wil korten.’

Bij KLM werken veel mensen die een modaal inkomen verdienen, die zwaar werk doen in ploegendiensten. De onregelmatigheidstoeslag voor de ploegendienst, is een compensatie voor de zware fysieke ongemakken daarvan. Van den Brink: ‘Daarom moet de onregelmatigheidstoeslag die deze werknemers verdienen, buiten de definitie van modaal worden gehouden. Bovendien vinden wij dat de grens een stuk hoger zou moeten liggen dan een maandsalaris van 2.816 euro, voordat er überhaupt sprake kan zijn van een loonoffer.’

Duurzame arbeidsrelaties

FNV vindt het een gemiste kans dat de overheid niets gezegd heeft over duurzame arbeidsrelaties. KLM maakt in grote mate gebruik van de inzet van uitzendkrachten die te maken kregen met heel korte diensten, gebroken diensten en altijd beschikbaar moeten zijn. Daar had de overheid ook voorwaarden aan moeten stellen. Van den Brink: ‘Mensen hebben recht op baanzekerheid, zodat ze ook bestaanszekerheid hebben en kunnen leven van hun werk.’

Geen gedwongen ontslagen

Ook vindt de FNV dat bij de komende reorganisatie geen gedwongen ontslagen moeten vallen. Van den Brink: ‘KLM ontvangt enorm veel steun van de overheid. Voorwaarde moet zijn dat KLM de boventalligheid van personeel netjes oplost.’