Staatslening KLM Groep kan gevolgen hebben voor Transavia

Door Redactie 30 juni 2020

Eind vorige week heeft het kabinet voorwaarden voor de leningen aan de KLM Groep gepresenteerd. Het is vreemd dat het kabinet zich direct met de arbeidsvoorwaarden van werknemers bemoeit. Hoewel de details nog niet bekend zijn, heeft dit in potentie ook gevolgen voor het grondpersoneel. Ook heeft Transavia een Vrijwillige Vertrek Regeling (VVR) aangekondigd en staat de FNV klaar om leden hierover kosteloos juridisch advies te geven.

Staatslening KLM Groep kan gevolgen hebben voor Transavia

Kabinet staat garant en verstrekt lening

Vrijdag 26 juni hebben minister Hoekstra (Financiën) en minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) het steunpakket aan de KLM Groep toegelicht. De overheid staat garant voor een banklening van 2,4 miljard en stelt daarnaast een directe lening beschikbaar van 1 miljard. Deze week wordt het steunpakket besproken in de Tweede Kamer. Er zijn diverse voorwaarden aan de lening verbonden die ook impact kunnen hebben op Transavia. Alle voorwaarden zijn terug te lezen in de kamerbrief, de belangrijkste voorwaarden bespreken we hieronder.

Nachtvluchten

De overheid eist dat de KLM Groep het aantal nachtvluchten op Schiphol vermindert. Het is nog onduidelijk in hoeverre deze afspraak verschilt van eerdere toezeggingen van de KLM Groep om het aantal nachtvluchten te verminderen, maar gezien het aantal nachtvluchten dat door Transavia wordt uitgevoerd kan het bedrijf mogelijk hard worden geraakt.

Herstructurering met loonoffer

KLM groep moet van de overheid gaan bezuinigen. Vóór 1 oktober 2020 moet de KLM Groep, samen met externe adviseurs, een herstructureringsplan opstellen waarmee ze een kostenbesparing van 15% realiseert. In de kamerbrief valt te lezen dat de overheid een deel van die besparing wil realiseren via een loonoffer van de medewerkers van de KLM Groep. Bovenmodale inkomens vanaf € 36.500,- per jaar worden met een lineair oplopend percentage gekort tot 10% bij 2x modaal en 20% bij 3x modaal.

Bemoeienis met arbeidsvoorwaarden

Met de aangekondigde bovenstaande maatregelen grijpt de overheid in op de collectieve onderhandelingsvrijheid. Zoals altijd, vinden de onderhandeling over arbeidsvoorwaarden plaats tussen de vakbonden en de directie. Wij maken als FNV Luchtvaart de best haalbare afspraken en dat resultaat wordt pas definitief na een ledenraadpleging onder alle leden. Wat ons betreft is het helder: wij gaan niet akkoord met een situatie van versobering van arbeidsvoorwaarden én gedwongen ontslagen. De Transavianen gaan niet dubbel betalen.

Vrijwillige vertrekregeling

Ondertussen heeft Transavia vorige week ook een VVR aangeboden. Deze is hetzelfde als bij KLM, met uitzondering van IPB-rechten. Ook bij Transavia is dit een aanbod van de werkgever en géén onderhandelingsresultaat dat in overleg met de vakbonden is afgesproken. De niet-leidinggevenden bij vliegtuigonderhoud zijn uitgesloten en kunnen geen aanspraak maken op de VVR. Dit omdat daar geen sprake zal zijn van krimp. Transavia heeft de regeling, een Q&A en een rekentool gepubliceerd.

Juridisch advies

De juridische afdeling van FNV heeft veel ervaring met dit type vrijwillige regelingen. Als je je aanmeldt voor de VVR, ontvang je van Transavia een vaststellingsovereenkomst. Hierin staan alle afspraken over uitdiensttreding en is het te ontvangen bedrag opgenomen. Het is belangrijk om bij de juridische afdeling van FNV jouw individuele vaststellingsovereenkomst te laten toetsen. Dit is kosteloos. Onze ervaring is dat iedereen die niet aansluitend met pensioen gaat en een beroep doet op WW, deze ook ontvangt. Verder is het belangrijk om te weten dat je na ondertekening van de overeenkomst nog twee weken bedenktermijn hebt: je kunt dan nog afzien van je besluit om uit dienst te gaan.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.