Het is bekend geworden in welke vorm en omvang KLM overheidssteun krijgt: een lening en garantstellingen voor de leningen van de banken. Dat is mooi, daarmee heeft KLM weer toekomst. Ook is het goed dat er meer zekerheid is voor Schiphol als hub in het netwerk AF-KLM.
Dat de overheid KLM extra doelstellingen oplegt wat betreft minder CO2-uitstoot, meer biobrandstof en minder nachtvluchten, kunnen wij begrijpen. De inzet van overheidsgeld moet ertoe leiden dat de gehele maatschappij er voordeel bij heeft.
Verrassend is dat de overheid direct ingrijpt in de arbeidsvoorwaarden bij KLM. Zij legt een dictaat op aan cao-partijen: vanaf modaal inkomen bezuinigen op arbeidsvoorwaarden. Dat betekent dat een modaal inkomen niet hoeft te bezuinigen en 3 keer modaal 20%. Alles daartussen naar verhouding.
Het modaal inkomen is een jaarinkomen van € 36.500 inclusief vakantiegeld, eindejaarsuitkering en onregelmatigheidstoeslag. Wij zijn het volmondig eens met het uitgangspunt dat de breedste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, maar wij vinden dat de grens minimaal bij 1,5 keer modaal moet liggen. Ook vinden wij het een gemiste kans dat de overheid niets gezegd heeft over verminderen van flexcontracten.
Volgende week worden wij door KLM verder geïnformeerd. Dat is nadat de voorstellen door de Tweede Kamer zijn goedgekeurd. Dan pas is het definitief. Als wij de inhoud volledig kennen, zullen wij onze houding verder bepalen.