Afspraken over NOW 2 periode KLM grondpersoneel

Door Redactie 02 juni 2020

FNV heeft op 29 mei samen met de andere vakbonden afspraken gemaakt over de tweede NOW-periode, die ingaat op 15 juni 2020. De meeste afspraken uit de eerste periode gaan ongewijzigd door, maar we hebben wel een aantal wijzigingen afgesproken.

KLM

Inroosteren MV

Hiervoor hebben we een nieuwe afspraak gemaakt. Niet opnieuw 50 uur inroosteren in de komende 3 maanden, maar de afspraak dat iedereen 20 verlofdagen ingeroosterd moet hebben in het kalenderjaar 2020.

Dat geeft veel meer ruimte, iedereen kan zijn vakanties plannen wanneer hij/zij wil. Eigenlijk is de situatie niet veel anders in normale tijden, alleen heeft KLM de zekerheid dat er geen grote verlofsaldi ontstaan.

Werknemers hebben tot half september de tijd om verlof in te plannen. Doen ze dat niet, dan gaat KLM verlof inplannen.

Diensten aanpassen

Dezelfde afspraken als in NOW 1. Alleen zullen de korte termijn wijzigingen (dag van te voren) uitsluitend op vrijwillige basis gedaan worden. De andere wijzigingen van diensten moeten ook zoveel mogelijk op vrijwillige basis, alleen is het voor grote groepen moeilijk een uitvraag te doen voor dienstaanpassing.

Interne uitleen

Het komt nu voor dat werknemers op een andere afdeling moeten gaan werken. In die cao is daarin voorzien: je houdt de eerste 6 maanden je eigen onregelmatigheidstoeslag, behalve als de onregelmatigheidstoeslag van de nieuwe afdeling hoger is, dan krijg je die hogere toeslag. Het werk moet wel bij je functie horen.

Hoe verder?

De afspraken worden dinsdag 2 juni 2020 in het FNV bestuur van KLM (BAB) besproken. Vervolgens worden ze in een digitale stemming aan de leden voorgelegd.

Niet vergeten: 4 juni 2020 om 10.30 uur digitale informatieve bijeenkomst over de vrijwillige vertrekregeling (https://zoom.us/j/93026546316).

Jan van den Brink
Bestuurder FNV Luchtvaart