Akkoord bereikt om cao Transavia Grondpersoneel ongewijzigd te verlengen

Geef je mening over het akkoord

Door Redactie 11 mei 2020

De cao voor het grondpersoneel van Transavia had een looptijd tot 1 april 2020. Transavia en de bonden waren een heel eind op weg om een nieuwe cao af te spreken. Totdat de impact van het coronavirus roet in het eten gooide. De onderhandelingen liggen nu voor onbepaalde tijd stil. Alle cao-partijen hebben een principeakkoord bereikt om de cao ongewijzigd te verlengen voor 3 maanden. Wij leggen dit met een positief advies aan de leden voor.

Akkoord bereikt om cao Transavia Grondpersoneel ongewijzigd te verlengen

Cao opgezegd

Vakbond De Unie heeft per 1 april 2020 afscheid genomen van de cao Transavia Grondpersoneel. Om die reden hebben zij ook de cao opgezegd. De opzegging betekent dat de cao nu ‘nawerkt’ in de individuele arbeidsovereenkomsten van de medewerkers. Dit betekent dat de cao blijft gelden voor alle grondmedewerkers die in dienst waren op 31 maart 2020.

Als de cao niet opgezegd zou zijn, wordt deze automatisch verlengd. In dat geval ontstaat juridisch gezien een nieuwe cao waaraan cao-partijen en werknemers rechten en plichten kunnen ontlenen. Met als belangrijk verschil dat dit ook voor nieuwe medewerkers geldt.

Cao ongewijzigd verlengen

FNV Luchtvaart, NVLT, CNV Vakmensen en Transavia hebben gesproken over deze situatie. Aangezien we nog niet weten wanneer het cao-overleg kan worden hervat, willen alle partijen de cao graag ongewijzigd verlengen voor 3 maanden. Daardoor is er weer een nieuwe cao tot en met 30 juni 2020. Mocht het nodig zijn, dan wordt deze cao ook weer automatisch verlengd. Daarmee is er dan duidelijkheid voor alle betrokkenen.

Geef je mening

Alle leden van FNV Luchtvaart kunnen tot vrijdag 15 mei 9.00 uur hun stem uitbrengen over dit principeakkoord. Daarna laten we je weten wat de uitslag is.

Stem