KLM krijgt nieuwe overheidssteun

Door Redactie 28 april 2020

De ministers Hoekstra en Van Nieuwenhuizen hebben extra steun voor KLM aangekondigd. KLM krijgt daarmee de erkenning die ze verdient: een bedrijf dat van groot belang is voor de mobiliteit van Nederland. Mobiliteit voor de Nederlanders en mobiliteit waar de economie op drijft. Maar daar zijn wel voorwaarden aan verbonden.

KLM krijgt nieuwe overheidssteun

Voorwaarden aan nieuwe steun

Deze steun is buiten de NOW-steun (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) die voor alle Nederlandse bedrijven geldt. De NOW geeft KLM een tegemoetkoming in de salariskosten. Voor de nieuwe steun hebben de ministers wel voorwaarden gesteld aan KLM (minder CO2-uitstoot, minder lawaai) en ze hebben iets gezegd over de uitvoering: men vindt dat binnen het bedrijf de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.

Dat is letterlijk de tekst die FNV ook altijd gebruikt heeft in tijden van crisis. Minister Hoekstra ging zelfs nog een stapje verder en vulde de sterkste schouders in met 'het management en de piloten'. Dat is ook onze invulling van de breedste schouders. FNV Luchtvaart zal KLM dan ook aanspreken op deze voorwaarden van de minister.

Kritiek op verschillen in arbeidsvoorwaarden

Er is binnen het bedrijf altijd veel kritiek op de grote verschillen in arbeidsvoorwaarden. Cao-akkoorden worden steeds vergeleken op gelijkwaardigheid. Dat levert bijna nooit iets op aangezien de akkoorden bijna altijd wel ongeveer gelijk zijn en de verschillen bovendien moeilijk meetbaar zijn. Nu geen gelijke bijdrage van alle domeinen, maar de piloten en management moeten een grotere bijdrage leveren.

FNV Luchtvaart zal bij de uitvoering de KLM dan ook houden aan deze voorwaarde. En we zullen KLM aanspreken op een eerlijke en transparante vergelijking van de cao-domeinen.

Bonussen, dividend en winstdeling

Het kabinet stelt verder dat bonussen, dividend en winstdeling niet kunnen worden uitgekeerd, zolang de steun aan de onderneming nog niet is terugbetaald. FNV Luchtvaart gaat hierover in gesprek met de KLM, want wij snappen die eis van het kabinet, maar de winstuitkering 2019 had al lang betaald moeten zijn voordat er sprake was van deze nieuwe staatssteun.

We zijn er nog lang niet

KLM heeft aangegeven dat we nog jaren te maken hebben met een veel kleinere KLM. Hoe KLM dat gaat invullen, weten we nog niet. FNV Luchtvaart vindt dat tot nog toe de laagstbetaalden de dupe zijn geworden van de huidige crisis. Uitzendkrachten zijn hun baan al kwijt, tijdelijke contracten worden niet verlengd en uitstel van de winstdeling van april naar oktober raakt ook de laagstbetaalden het meest.

Daarom zal onze insteek zijn: handen af van de werknemers die dagelijks het zware werk in ploegendienst uitvoeren. Of dat nou op het platform, in de vrachtloods, aan de incheckbalie of de gate, in de bagagehallen of bij de TD is.

Petitie Veilig en Vast Werk op Schiphol

Woensdag 6 mei bieden wij de petitie Veilig en Vast Werk op Schiphol aan de directie van Schiphol. Dit wordt een digitale bijeenkomst, waar we met zoveel mogelijk mensen aanwezig willen zijn om Schiphol te laten zien dat deze actie de steun heeft van heel veel werknemers op Schiphol.

Doe je mee?

Meld je aan

Tijdstip van aanbieding wordt later bekend gemaakt.