Akkoord bereikt met KLM over werk en verlof

Werkwijze voor de komende maanden

Door Redactie 3 april 2020

FNV Luchtvaart en de andere vakbonden hebben met KLM een akkoord bereikt over de werkwijze voor de komende maanden. Tot en met 15 juni 2020 doet KLM een beroep op de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). De nieuw afspraken betreffen de onderwerpen KLM-verlof, aanpassen diensten en medewerkersverlof.

Akkoord bereikt met KLM over werk en verlof

KLM-verlof (KV)

Niet ingeroosterd KLM-verlof wordt nu in de NOW-periode ingeroosterd. Hiervoor geldt een verkorte aanzegtermijn. KV kan ook gemakkelijker gewijzigd worden. Dat geldt voor in het persoonlijk rooster ingeroosterd verlof en in het uiterste geval ook voor in het basisrooster ingeroosterd verlof. Maar dan alleen die KV-dagen binnen de NOW-periode (dus geen KV-dagen na 15 juni 2020). Ook voor de dagdienst kan ingeroosterd KV gewijzigd worden. Arbeidsongeschikten krijgen evenredig KV ingeroosterd.

Aanpassen diensten

Iedereen zal begrijpen dat het rooster niet op dezelfde wijze uitgevoerd kan worden als je minder dan 20% werk hebt. Daarom zijn aanpassingen nodig. Die aanpassingen kunnen niet weken van te voren aangekondigd worden. In het uiterste geval een dag van te voren.

We hebben wel bedongen dat KLM eerst probeert roosterwijzigingen tot stand te brengen op vrijwillige basis. Alleen indien dat niet lukt, mag KLM zelf een dienst wijzigen. Let wel, de basisroosters blijven ongewijzigd en ook de onregelmatigheidstoeslag.

Medewerkersverlof (MV) tijdens NOW

We hebben afgesproken dat al het verlof dat je in 3 maanden opbouwt, ook wordt gebruikt in die 3 maanden. Een voltijdwerknemer heeft per jaar 25 dagen. Dat is 6 dagen (50 uur om precies te zijn) in 3 maanden. De werknemer mag die 6 dagen zelf inroosteren. Doe dit voor 10 april 2020. Daarna roostert KLM zelf in, tenzij:

1. In deze NOW-periode al verlof is opgenomen.
  2. Door deze inroostering minder dan 5 dagen zou overhouden, omdat al je dagen al ingeroosterd zijn en geen MV op de kaart hebt staan. KLM zorgt bij inroostering voor dat je tenminste 5 dagen zal overhouden.

Evenwichtig pakket

Voor de komende 3 maanden vindt FNV Luchtvaart dat dit een evenwichtig pakket is.
Let wel, geen cao-afspraken worden geschrapt en dispensatie wordt gegeven voor 3 maanden voor enkele cao-artikelen. Het FNV-bestuur bij KLM heeft dit pakket goedgekeurd. Omdat het om een tijdelijke dispensatie gaat, houden we geen referendum. Wel zijn we bezig binnenkort een digitale ledenvergadering te organiseren over de uitvoering van de afspraken en alles wat daaromheen speelt.

Tijdelijk contract

FNV Luchtvaart gaat nog met KLM in overleg over de tijdelijke contracten. KLM heeft al aangegeven dat zij elk contract dat nu afloopt, niet verlengt. Wij zijn het daar niet mee eens: de overheid geeft KLM steun. Daarbij doet de overheid een dringend beroep op KLM en andere bedrijven om werkgelegenheid te behouden, ook van werknemers met een tijdelijk contract.