Luchtvaartsector en haar medewerkers lijden zwaar onder het coronavirus

Door Redactie 16 maart 2020

Het inreisverbod dat President Trump vorige week donderdag afkondigde, leek het absolute dieptepunt voor de luchtvaartsector en haar medewerkers. Een groot aantal bedrijven (KLM, TUI Fly, Swissport, Aviapartner en Axxicom) kondigden vergaande maatregelen aan, zoals werktijdverkorting, roosteraanpassingen en ontslagen.

Luchtvaartsector en haar medewerkers lijden zwaar onder het coronavirus

Dieptepunt moet nog komen

We zijn nu een aantal dagen verder en moeten helaas constateren dat we het dieptepunt van deze luchtvaartcrisis nog niet bereikt hebben. Zo verbieden steeds meer landen (Suriname, Bonaire, Turkije, CuraƧao en Marokko) vluchten uit Europa/Nederland en hebben belangrijke luchtvaartmarkten, zoals Spanje, de noodtoestand afgekondigd. Daarom gaan wij ervan uit dat nog meer bedrijven maatregelen zullen nemen in reactie op de ontstane situatie.

Velen zitten thuis

De onzekerheid voor alle medewerkers in de luchtvaart en op de luchthavens neemt dan ook met de dag toe. FNV Schiphol heeft berekend dat al 8.500 medewerkers, die werkzaam zijn op de luchthaven, volledig thuis zitten. Dit zijn voornamelijk flex-medewerkers en mensen met een tijdelijk contract. Hiernaast komt een veelvoud van de werknemers met werktijdverkorting deels thuis te zitten.

Rechten beschermen

De FNV-bestuurders werken op dit moment dag en nacht om ervoor te zorgen dat de rechten van werknemers zo goed mogelijk beschermd worden. Zo nemen we zeer duidelijk stelling in bij de werktijdverkorting: het loon van de werknemer dient tot 100% aangevuld te worden. Hiernaast moeten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Wij vinden het ook belangrijk dat de maatregelen allemaal van tijdelijke aard zijn; wij gaan er immers ook van uit dat het een tijdelijke crisis betreft.

Als grootste vakbond van Nederland staan we in nauw contact met diverse ministers en ministeries, met een duidelijke inzet: de rekening van de ontstane situatie mag niet bij werknemers komen te liggen. Het kabinet is met een noodpakket voor bedrijven gekomen, maar mag de werknemers absoluut niet vergeten.

Zorgen over gezondheid

Er zijn ook veel FNV-leden (afhandelings-, beveiligings- en schoonmaakpersoneel op de luchthaven) die zich zorgen maken over hun eigen gezondheid in relatie tot hun werk op de luchthaven. We hebben de Schiphol Group en de andere werkgevers nogmaals gewezen op hun plichten wat betreft de gezondheid van werknemers en zullen dit blijven doen. Kijk op fnv.nl/corona voor je rechten en plichten. Mocht je een situatie meemaken waarbij je denkt dat je een gezondheidsrisico loopt, neem dan contact met ons op. Hiernaast blijft het belangrijk om niet te gaan werken als je symptomen hebt van het coronavirus.

Cruciale beroepen

Inmiddels heeft de Rijksoverheid een lijst gepubliceerd met cruciale beroepen en vitale processen. De vlucht- en vliegtuigafhandeling staan op de lijst van vitale processen. Hier vallen een breed scala van beroepen onder, zoals onder andere afhandeling, beveiliging, schoonmaak, cabine en cockpit. Als beide ouders van een kind een beroep/taak uitoefenen die op deze lijst staat, dan kunnen zij gebruik maken van kinderopvangmogelijkheden op de school of opvang van het kind.

Vragen?

Werk je op de luchthaven en heb je vragen? Stuur deze dan per mail naar luchtvaart@fnv.nl

Wij zullen je vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden. Het helpt daarbij wel om in de mail je beroep en werkgever te vermelden.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan aan voor de Schiphol nieuwsbrief.