Bescherm beveiligers Schiphol tegen corona

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 17 maart 2020

Steeds meer beveiligers op Schiphol maken zich grote zorgen, omdat hun werkgevers en de luchthaven te weinig doen om hen goed te beschermen tegen het coronavirus. Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘Schiphol en dus ook de beveiligers zijn door de regering aangemerkt als vitaal voor het land. Dan moeten ze ook de bescherming krijgen die ze nodig hebben.’

FNV vroeg vorige week in een brief al om maatregelen, maar kreeg daarop nog geen reactie van Schiphol. De beveiligers, die onder meer passagiers fouilleren en toegangspassen controleren, mogen bijvoorbeeld geen mondkapjes dragen en krijgen geen extra schoonmaakmiddelen. ‘Ook krijgen ze regelmatig vragen van bezorgde passagiers, die zien dat de beveiligers onbeschermd werken’.

Niet serieus

Uit de vele signalen die FNV de afgelopen dagen binnen kreeg, blijkt grote onrust. Medewerkers schrijven de vakbond over ‘ziekmeldingen die geweigerd worden’, ‘geen of onduidelijke werkinstructies’ en ‘managers die de crisis niet serieus nemen’. Van Doesburg: ‘Mensen maken zich grote zorgen om eigen gezondheid, maar ook om die van andere mensen. Dit leidt tot spanningen, die het veilig werken onder druk zetten.’