Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Conflict facilitair bedrijf KLM escaleert, hardere acties dreigen

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 13 februari 2020

Het consortium dat voor KLM de facilitaire diensten gaat uitvoeren, heeft het mediation aanbod van FNV en CNV afgewezen. De bonden wilden mediation om de overgang van het personeel van Sodexo Altys naar het consortium goed te regelen. ‘KLM stelt als aanbesteder zelfs geen partij te zijn in deze situatie. We beraden ons nu op hardere acties’, zegt Jan van den Brink, bestuurder FNV Luchtvaart.

Bij de overgang van het werk van Sodexo Altys door het consortium van drie bedrijven zijn geen afspraken gemaakt over het overnemen van het personeel. Jan van den Brink, bestuurder FNV Luchtvaart: ‘Dit is slecht opdrachtgeverschap van KLM. De mensen die voor je werken behandel fatsoenlijk. En als het consortium zich als een fatsoenlijk werkgever wil gedragen, zou ze alle mensen overnemen van Sodexo.’ 

Zonder garantie

Voor de facilitaire dienst van KLM werken zo’n 400 mensen. ‘Deze medewerkers kregen slechts een week de tijd om zonder enige voorrang te solliciteren op hun eigen baan. En dat zonder garantie op behoud van de huidige arbeidsvoorwaarden en slechts voor een jaarcontract’, vertelt Van den Brink. De facilitaire zaken werden sinds 2007 uitgevoerd door Sodexo Altys. 

Niet de eerste keer

KLM heeft het werk aanbesteed zonder dat KLM eisen heeft gesteld over de overname van het huidige personeel. Het is niet de eerste keer dat medewerkers op Schiphol in de kou staan als een ander bedrijf werkzaamheden overneemt. Van den Brink: ‘In de beveiliging en de afhandeling hebben we dit ook al zien gebeuren.’