Leden stemmen in met cao KLM-grondpersoneel

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 24 oktober 2019

Een ruime meerderheid van de FNV-leden die als grondpersoneel werken voor KLM, hebben ingestemd met hun nieuwe cao. FNV-bestuurder Jan van den Brink: ‘We hebben er hard voor gevochten en zelfs het werk neer moeten leggen. Het grondpersoneel krijgt nu een goede, passende cao.’

Daarmee is de nieuwe cao KLM Grondpersoneel met terugwerkende kracht vanaf 1 juni 2019 definitief. Tijdens de looptijd van twee jaar en negen maanden, krijgt het grondpersoneel in totaal 8,5 procent meer salaris.
Doorbraak
Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over de verhouding tussen vaste medewerkers en flex-personeel. Van den Brink: ‘Dat is echt een doorbraak, want op sommige afdelingen is nu de helft van de mensen uitzendkracht.’ Bij de afdelingen platform en bagagekelder daalt het percentage naar 20% flexcontracten, bij cargo naar 25% en bij de passagiersafhandeling naar 30%.
Roosters
Ook op het gebied van roosters verbetert de cao. Het aantal achter elkaar ingeroosterde uren van de zwaarste roosters wordt ingekort, waardoor er tussen de diensten meer hersteltijd komt. ‘Al met al zijn we heel tevreden. We hebben lang en intensief onderhandeld en toen duidelijk werd dat er geen goed resultaat te halen was, zijn we niet bang geweest om acties te organiseren’, aldus Van den Brink.