Laatste kans voor KLM om acties cabinepersoneel te voorkomen

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 22 oktober 2019

FNV geeft KLM een laatste kans om met een goed cao-voorstel te komen. Als de luchtvaartmaatschappij voor volgende week dinsdag niet in gaat op de eisen van de vakbond, volgen er acties. ‘Het cabinepersoneel heeft KLM de afgelopen jaren meerdere malen uit de brand geholpen door op arbeidsvoorwaarden in te leveren. Nu is het tijd voor KLM om iets terug te geven’, aldus FNV-bestuurder Birte Nelen.

Vorige week wees 65 procent van de leden van FNV Cabine het eindbod dat KLM deed voor een nieuwe cao af. Nelen: ‘Het loonbod heeft in deze financieel goede tijd geen draagvlak onder het personeel. Ook is er geen steun voor een aantal inhoudelijke punten, met name de pilot blokbescherming Europa. 'Dit is een onderzoek naar het bieden van meer zekerheid over begin- en eindtijden, waarvoor KLM in ruil het aantal te vliegen uren per dag omhoog wilde doen.

Vier procent

FNV onderhandelt samen met andere bonden sinds mei over een nieuwe cao voor KLM-cabinepersoneel. FNV wil vier procent loonsverhoging per jaar en een minimaal bodembedrag van 100 euro bruto per maand. Het eerste bod van KLM was gemiddeld 1,35 procent per jaar en het eindbod was gemiddeld 2,5 procent per jaar. Gedurende de looptijd van twee jaar en negen maanden, zou dat op zeven procent in totaal uitkomen. Welke acties er volgen als KLM niet in gaat op het ultimatum, wordt nog bekeken. Werkonderbrekingen worden door FNV niet uitgesloten.