KLM blijft bij eindbod cao cabinepersoneel

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 29 oktober 2019

KLM blijft bij haar eindbod voor de cao van cabinepersoneel. FNV gaf vorige week de luchtvaartmaatschappij in een ultimatum een laatste kans om met een beter cao-voorstel te komen.

FNV-bestuurder Birte Nelen: ‘Het enige waar KLM mee komt is de winstdelingsregeling verslechteren in ruil voor een structurele loonsverhoging van 1,5%. Dat is geen verbetering, maar slechts een verschuiving.’

Draagvlak

Het FNV-ultimatum kwam nadat eerder 65% van de leden van FNV Cabine het eindbod van KLM afwees. Nelen: ‘Het loonbod heeft in deze financieel goede tijd geen draagvlak onder het personeel. Ook is er geen steun voor een aantal inhoudelijke punten, met name de pilot blokbescherming Europa.' Dit is een onderzoek naar het bieden van meer zekerheid over begin- en eindtijden, waarvoor KLM in ruil het aantal te vliegen uren per dag omhoog wilde doen.

Acties

FNV gaat samen met de andere cabinevakbond bekijken hoe KLM bewogen kan worden met een beter cao-voorstel te komen. ‘De leden hebben teleurgesteld kennisgenomen van de reactie van KLM. Nu de directie niet tegemoet komt aan de eisen in ons ultimatum, kunnen wij juridisch overgaan tot het aanzeggen van acties’, aldus Nelen.