Onderhandelingsresultaat cao KLM Grondpersoneel: geef je mening

Stemmen kan tot en met 24 oktober

Door Redactie 4 oktober 2019

FNV Luchtvaart heeft een resultaat bereikt over jouw nieuwe cao KLM Grondpersoneel. Je kunt nu je mening geven. Wil je eerst nog een toelichting op de afspraken? Dat kan. Op 9 en 11 oktober organiseren we ledenvergaderingen. We hebben alvast de belangrijkste afspraken op een rij gezet.

Geef je mening over het onderhandelingsresultaat cao KLM Grondpersoneel

Salarissen gaan omhoog

De kern van het akkoord is dat de salarissen flink verhoogd worden, er nieuwe afspraken voor vast-flex gemaakt zijn en dat de zware roosters lichter worden. Bovendien kunnen de mensen 5 jaar in plaats van 3 jaar gebruik maken van de regeling 80% werken, 90% salaris en 100% pensioenopbouw.

De salarisverhogingen zijn:

• September 2019: 2% waarvan 1% wordt toegekend met minimale verhoging van € 37 (dat is voor de lagere inkomens ongeveer 1,5%).
  • Januari 2020: 1,5%.
  • Augustus 2020: 2,5%.
  • Augustus 2021: 2,5%.
  • Ploegendiensttoeslag in het vakantiegeld: in mei 2020 ongeveer een kwart maandsalaris meer als je in ploegendienst werkt.
  • Januari 2020: duurzame inzetbaarheidsbudget 3% i.p.v. 1,93%.
  • Januari 2021: duurzame inzetbaarheidsbudget 3% i.p.v. 1,93%.
  • Technisch geschoold personeel met autorisatie tot aftekenen krijgt van oktober 2019 tot en met 28 februari 2022 per maand € 40 per maand voor cat. A/B/C en € 80 per maand voor cat. D level 1/2/4.

Nieuwe vast-flex afspraken

De nieuwe vast-flex afspraken zijn werkelijk een doorbraak. Voor het eerst controleerbare verhoudingen vast-flex. De aanvulling van de werknemers in dienst van KLM gebeurt met 5-jaarscontracten, waardoor uitzendkrachten de zekerheid krijgen van een dienstverband met KLM. Na 5 jaar bekijken we de zaak opnieuw. Deze tijdelijke afspraak mag er niet toe leiden dat er uiteindelijk minder contracten voor onbepaalde tijd komen.

Roosters

De roosters worden lichter door meer ER (extra rust) in de roosters in te bouwen. Roosters met 40 of meer nachtdiensten en super vroege diensten worden voortaan op 36 uur per week geroosterd.

Kom naar de ledenvergadering

Datum: woensdag 9 oktober 2019
Tijd: 11.00 of 15.00 uur
Locatie: vakbondshuis FNV, Derkinderenstraat 2-8, 1062 DB  in Amsterdam
Zaal: 3 op de eerste verdieping

Datum: vrijdag 11 oktober 2019
Tijd: 11.00 of 15.00 uur
Locatie: vakbondshuis FNV, Derkinderenstraat 2-8, 1062 DB  in Amsterdam
Zaal: 3 op de eerste verdieping

Stem over het resultaat

Jij bepaalt of het resultaat wordt goedgekeurd. Geef je mening over het resultaat. Stemmen kan tot uiterlijk 24 oktober 2019, 13.00 uur.

Geef je mening