Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Woensdag werkonderbreking KLM grondpersoneel

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 16 september 2019

Aanstaande woensdag 18 september legt het KLM grondpersoneel voor de derde keer in twee weken het werk neer. Jan van den Brink, die namens het FNV vorige week onderhandelde met de KLM: ‘De medewerkers pikken het niet meer. Ze doen zwaar en belangrijk werk, voor weinig geld. En KLM weigert dat op een fatsoenlijke manier te verbeteren.’ De werkonderbreking duurt woensdag van 13.00 uur tot 17.00 uur.

Vorige week ging de FNV samen met de andere bonden weer om tafel met KLM om tot een akkoord over een nieuwe cao te komen. KLM kwam toen met een loonbod van gemiddeld 2,54 procent per jaar, terwijl de bonden 4 procent extra willen. ‘KLM wil alleen mensen aannemen met een contract voor 75% van een normale werkweek. Door de zware roosters kunnen de medewerkers er geen andere baan naast nemen. Deze werknemers hebben hierdoor een erg laag inkomen, terwijl ze juist op de zwaarste diensten worden ingezet’, aldus Van den Brink.

Sportschool

Bij KLM komt veel zwaar werk voor, van medewerkers in de bagagekelder die koffers moeten sjouwen tot aan platformmedewerkers die de koffers in het vliegtuig moeten laden. Dat dit werk zwaar is, erkent KLM zelf ook. Van den Brink: ‘Ze zeggen dat het werk te zwaar is om je hele leven te doen, maar doen er niks aan om het lichter te maken. Ze draaien het zelfs om. Als je in de bagagekelder werkt, hoef je niet naar de sportschool, zeggen ze dan.’ Twee jaar geleden bleek uit onderzoek van FNV dat KLM de belastbaarheidsnormen overtreedt.

Scheef

Een ander probleem bij het werk van grondpersoneel is de scheve verhouding tussen het aantal vaste medewerkers en uitzendkrachten. ‘Bij KLM werken duizenden uitzendkrachten, die altijd oproepbaar zijn, maar weinig worden ingezet. Dat betekent veel onzekerheid voor de uitzendkrachten. Voor de vaste medewerkers wordt het werk zwaarder als ze met veel uitzendkrachten werken: die moeten steeds opnieuw ingewerkt worden, hebben kortere diensten en maken het opnemen van verlof moeilijker’, aldus Van den Brink.

15.000 medewerkers

FNV wil daarom naast de loonsverhoging ook dat de verhouding tussen vaste en flexibele krachten verbetert en dat de roosters lichter worden. De onderhandelingen over een nieuwe cao lopen al sinds mei. Onder de cao Grondpersoneel vallen zo’n 15.000 medewerkers