Volgende week nieuwe acties van KLM grondpersoneel

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 13 september 2019

FNV bereidt samen met zijn leden voor volgende week een nieuwe werkonderbreking voor onder het KLM-grondpersoneel. Vrijdagnacht verlieten FNV en andere bonden zonder resultaat het cao-overleg met de luchtvaartmaatschappij.

‘KLM blijft halsstarrig weigeren om tot een goede cao voor het grondpersoneel te komen. Ze laten daarmee hun eigen medewerkers in de kou staan’, aldus FNV-bestuurder Jan van den Brink.
FNV wil onder andere dat de KLM-grondmedewerkers per jaar vier procent meer loon krijgen, minder zware roosters en een betere verhouding tussen uitzendkrachten en vaste medewerkers. ‘Het grondpersoneel doet belangrijk werk. Als zij hun werk niet kunnen doen, gaat er geen vliegtuig de lucht in. Dat werk verdient dus een goede cao’, aldus Van den Brink.

Vier uur

De werkonderbreking volgende week zal vier uur duren en wordt minstens 48 uur van te voren aangekondigd. Op dit moment is nog niet bekend wanneer dit zal zijn. De onderhandelingen hebben tot nu toe meer dan vier maanden geduurd. Honderden FNV-leden legden vorige week al twee keer twee uur het werk stil, wat leidde tot het uitvallen van tientallen vluchten. In totaal vallen 15.000 mensen onder de cao Grondpersoneel.