Cao KLM Cabinepersoneel voorgelegd aan de leden

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 01 oktober 2019

Na vijf maanden onderhandelen over de cao voor het KLM-cabinepersoneel ligt er nu voor FNV Cabine voldoende op tafel om voor te leggen aan haar leden. Vannacht is het eindbod op loonsverhoging en looptijd van KLM blijven steken op een structurele loonsverhoging van gemiddeld 2,5% per jaar.

Dit staat in schril contrast met de gezonde financiĆ«le positie van KLM. ‘Tegelijkertijd heeft KLM een groot aantal andere belangrijke arbeidsvoorwaarden voorgesteld die overgenomen zijn uit de cao-inzet van FNV Cabine. Bijvoorbeeld over roosters, compenseren van werk in vrije tijd en de personeelsbezetting aan boord’, zegt FNV-bestuurder Birte Nelen.

100 jaar

Nelen: ‘KLM bestaat aanstaande maandag 100 jaar. Het cabinepersoneel is trots op wat er door de jaren heen is opgebouwd, maar wij hebben als FNV Cabine ook moderne toekomstbestendige cao-voorstellen gedaan. Dat KLM ons voorstel heeft overgenomen om de doorstroming van cabin attendant naar leidinggevende te moderniseren vinden wij erg positief.”

Goede voorstellen

Het eindbod van KLM komt samen met een groot aantal goede werkgerelateerde voorstellen. FNV Cabine gaat daarom het totaalpakket dat KLM voorstelt, voorleggen aan haar leden. Zij bepalen of dit definitief in een cao wordt omgezet. De looptijd van de cao is 2 jaar en 9 maanden. De cao eindigt op 1 maart 2022. KLM biedt in totaal 7% structurele loonsverhoging gedurende de looptijd.

De belangrijkste voorstellen voor de nieuwe cao zijn:

• Compensatie in tijd voor trainingen die plaatsvinden in de vrije tijd van de werknemer
  • Afspraken over bezetting aan boord bij de B787-10, het nieuwste vliegtuigtype van KLM
  • Een vrijwillige vertrekregeling voor 100 fulltime arbeidsplaatsen
  • Voor medewerkers met een parkeerkaart komt de eigen bijdrage te vervallen.

Ledenraadpleging

FNV Cabine organiseert begin oktober informatiesessies voor haar leden over de cao voor het KLM cabinepersoneel. Na de democratische ledenraadpleging zal in de loop van oktober blijken of de voorstellen definitief worden.